UNT i framkant med tillgängligheten

Användandet av UNT:s text-till-tal-tjänst har ökat kraftigt. Tjänsten finns också tillgänglig via en iPhone-applikation. (Uppdaterad).

Taltjänsten som UNT använder är en webbaserad spelare som läser upp innehållet på webbsidan. Tekniken har funnits länge men det är först de senaste två åren som den automatiska uppläsningen blivit så naturtrogen att uttalet inte blir fel eller svårt att följa. UNT var också tidigt ute med att erbjuda tjänsten i form av en iPhone-applikation, något som ingen annan tidning i Sverige gjort.

– Vi tycker det är viktigt att testa nya tekniker så att det går att ta del av materialet på olika sätt, säger Carl-Åke Eriksson, redaktionschef på UNT.

Andra som har taltjänster på sina sajter är NWT och DN, DN:s är bara tillgänglig på tidningens mobilsajt. Expressen var först i världen med talande webbtidning år 2001, men slopade tjänsten när tidningen bytte system. Tjänster med talsyntes är tänkta att användas av personer som av olika anledningar har lässvårigheter, till exempel personer med dyslexi eller personer som inte kan språket så bra. Men i och med lanseringen av tjänsten på webbsidor och i mobilen så har även personer utan särskilda läsproblem hittat till tjänsterna.

– Det finns ju situationer då alla människor blir ”läshandikappade”, till exempel när man kör bil eller joggar. Det gör att applikationen har många olika användargrupper, säger Carl-Åke Eriksson på UNT.

Användarna av tjänsten på sajten har stadigt ökat, från ca 10 000 lyssningar per månad i början till över 200 000 i april i år. En av orsakerna till det ökande användandet är att man kopplat tjänsten till sportens direktrapporter. Men trots att taltjänsten på nätet är populär så har iPhone-applikationen inte blivit någon succé, endast ett hundratal har laddat ner applikationen från Apples hemsida. Men Carl-Åke Eriksson menar att projektet aldrig varit menat att bli en kassako, syftet har istället varit att ge en service till läsarna.

– Vi räknar inte med att det ska generera vinster, applikationen har inte varit någon storsäljare, men vi ville pröva en ny kanal för att senare kunna gå vidare med att ta fram andra tjänster. Samtidigt måste medierna idag vänja sig vid att få in mindre summor från flera olika håll.

Ni har inte funderat på att göra som Corriere della Sera i Italien och låta iPhone-tjänsten vara gratis?

– Det kan mycket väl bli så eftersom det inte är en penningfråga det här, men vi gjorde det för att testa betalningsviljan, vi kommer att utvärdera efter ett år och sen får vi se hur det blir i framtiden. Men det är viktigt att gå i framkant och testa nya kanaler.

Är det här något som man tänker pröva även på andra tidningar inom NTM-koncernen?

– Det vet jag inget om i nuläget, men det är en tjänst som vi i varje fall varmt rekommenderar.

Tidningsbranschen tvekar om talande webb