Tidningsbranschen tvekar om talande webb

UNT ligger i framkant med taltjänster på nätet, inom resten av tidningsbranschen är man mer försiktiga. Men Niclas Bergström på Voicecorp, företaget som tagit fram tjänsten, spår en ljus framtid för den nya tekniken.

Både applikationen och taltjänsten som UNT använder är framtagna i samarbete med Voicecorp, ett svenskt företag som erbjuder ett antal olika taltjänster på flera språk. Främst är det offentlig sektor som använder tjänsterna, tidningsföretagen är fortfarande försiktiga.

– Medvetenheten om tjänsten är inte så stor ute på tidningarna. Men det är egentligen inte så konstigt med tanke på att det finns för lite siffror på hur lönsam tjänsten är och hur mycket den ökar trafiken. Sen räcker det inte bara med en lyssna-knapp på webben för att folk ska uppmärksamma tjänsten, det krävs mer marknadsföring, säger Niclas Bergström, VD och grundare av Voicecorp.

Men han spår ändå ett ökat intresse för produkterna.

– Vi bedömer att det finns en enorm potential i marknaden, dels med tanke på att det finns flera typer av användare, men också på grund av marknadens storlek. Idag har vi ca 8500 kunder, men det finns över 230 miljoner webbplatser och bloggar, så antalet kunder växer hela tiden.

Enligt Carl-Åke Eriksson, redaktionschef på UNT, har tidningen fått positiv respons på satsningarna på taltjänsten, men likt Niclas Bergström på Voicecorp tror han att det behövs mer marknadsföring för att tjänsten ska nå den breda massan.
 
– Ska jag vara lite självkritisk så var vi bra på att marknadsföra i början, men sen när det väl var igång blev det lite sämre. Men vi kommer nog att återuppta marknadsföringen för att vi tycker att det här är en viktig tjänst.

UNT i framkant med tillgängligheten

Niclas Bergström, VD på Voicecorp