SVT och Stampen inleder samarbete

Inom kort kommer SVT:s Jämtlandsnytt även att kunna ses på Östersunds-Postens och Länstidningens sajter. Även övriga sajter inom Mktmedia kommer att starta regionala samarbeten med SVT.

Sedan knappt ett år har det förts samtal mellan Stampengruppen och SVT om ett samarbete enligt samma modell som BBC har med ett antal brittiska tidningar.

Nu är avtalet klart och ska inom kort presenteras av parterna enligt uppgifter till Medievärlden. Just nu förbereder man den interna informationen på företagen.

Vad innebär samarbetet med SVT?

– Jag svarar gärna på dina frågor, men inte just nu, säger Hans Lindeberg chefredaktör för Östersunds-Posten, tidigare programchef och ansvarig utgivare på SVT Nord.

Inom Mktmedia ser man det här som ett försök. Uppgifter om hur länge det ska fortgå, hur mycket av det rörliga materialet man ska sända eller vilka kriterier man har för om projektet är framgångsrikt har ännu inte gått att få fram.
Men om utfallet bedöms som lyckat pekar det mesta på att konceptet erbjuds övriga tidningar i Stampensfären.

För SVT:s del är det första gången man har ett samarbete med ett lokalt mediehus om rörligt material.

Östersunds-Posten hade från 1993 till 2007 ett samarbete med TV4.

Medievärlden har sökt SVT:s vd Eva Hamilton, Östersundstidningars vd Björn Hemmingsson och Mktmedias vd Bosse Svensson för en kommentar.

Tomas Brunegård i Medievärlden om ett samarbete mellan Stampen och SVT, publicerad juli 2009

Därför flirtar SVT med mediehusen

Eva Hamilton i en intervju med Medievärlden publicerad den 24 november i fjol:

BBC slöt tidigare i år ett avtal med fyra större tidningskoncerner, som ger tidningarna möjlighet att sända rörligt BBC-material på sina sajter. I Sverige har bland annat Stampengruppen uttryckt önskemål om en liknande lösning med SVT. Hur långt har ni kommit i de samtalen?

– Vi säger inte nej, men det återstår många svåra frågor att lösa. Vi har krav på oss att inte finnas i direkt omgivning med reklam medan lokaltidningarna ju lever på annonsintäkter.

– Är det bra för våra regionala nyheter att synas i närheten av en tidnings varumärke? Ska tidningarna få klippa i materialet? Vi samtalar med flera olika tidningsintressenter och har ett ärligt uppsåt att gå till botten med frågan.

Läs hela intervjun här: