Annons: Mediedagen 2019

Dansk public service-kanal kan privatiseras – flera tidningar intresserade

Danska regeringen vill lägga ned DR:s radiokanal P2 och ersätta den med en privat konkurrent. Den nya kanalen ska ha public service-krav och får inte ha reklam.

JP/Politikens Hus, liksom Berlingske Media och danska TV2, har redan visat intresse för den nya kanalen.
 
I morgon startar de politiska partierna i Danmark de förhandlingar som före sommaren ska resultera i ett nytt avtal på medieområdet. Redan innan överläggningarna har kommit igång har representanten för Enhetslistan, Per Clausen, gått ut i dr.dk och berättat om regeringens planer för mediesektorn.
 
Det mest kontroversiella förslaget går ut på att lägga ned Danmarks Radios P2 och ersätta den med en privat aktör. Den nya kanalen ska drivas enligt public service-principer och inte vara kommersiell. Radion ska årligen få ett statligt stöd på 125 miljoner danska kronor. Som en jämförelse kan nämnas att det i dag kostar 50 miljoner kronor om året att driva P1.
 
P2 sänder i dag framförallt klassisk musik. Om P2 försvinner är tanken att denna musik ska läggas ut på de övriga kanalerna i DR. Den nya kanalen ska konkurrera med P1 på nyheter och bakgrund.
 
Redan nu har flera aktörer aviserat sitt intresse för att driva den nya radiokanalen. JP/Politikens Hus var först ute.
 
Varför radio?
 
– Här i huset sysslar vi redan med public service-verksamhet genom våra tidningar, digitala medier och bokutgivning, säger vd Lars Munch i JP/Politikens Hus till Medievärlden. Därför skulle det vara naturligt för oss att också driva radio. Men vi känner ju inte till något om förutsättningarna för den nya kanalen. Därför kan jag bara nu säga att vi är intresserade av radio om betingelserna är de rätta.
 
– Ett annat skäl till att vi vill göra radio är att vi är intresserade av att växa på alla områden.
 
Men har ni kompetens att göra radio?
 
– Nej, det har vi inte i dag, även om vi gör en del lokalradio. Om vi skulle bli radioutgivare så skulle vi få hyra den kompetens som behövs.
 
Vad är det som säger att JP/Politikens Hus skulle lyckas med radio när ingen annan som försökt – TV 2, Sky och andra – har klarat det?
 
– Den här gången handlar det inte om kommersiell radio, som det gjorde tidigare, utan om en licensfinansierad public service-kanal. Så säger i alla fall ryktena i dag. Att driva reklamradio i Danmark går bara inte. Däremot kan det vara ekonomi i en radiokanal med licenspengar. Vi får se.
 
Förhandlingarna om ett nytt mediepaket startar alltså i morgon och beräknas vara avslutade före sommaren.

Christer Källström