Vad är hemligheten bakom framgångarna, Camino?

14:45

Magasinet för hållbar livsstil, Camino, får fler prenumeranter och firar inom kort sitt 3-årsjubileum med att lansera en ny nätversion. Verksamheten bedrivs av ett kooperativ, med Tobias Jansson som ansvarig utgivare. (Korrigerad)

– Vi har inget stort förlag i ryggen. Vi är en liten grupp som är flexibel och van att prova nya saker. Magasinet är grundpelaren i det vi gör, men det finns också en stor efterfrågan på oss som moderatorer och föreläsare i miljö- och hållbarhetsfrågor.

Hur ser era närmaste mål ut?

– I dagarna lanserar vi en digital variant av magasinet, en bläddringsbar version för webben och iPhone. Vi vet att det finns människor som tycker att det är konstigt att vi som är engagerade i miljöfrågor väljer att göra en papperstidning. Nu ger vi dem möjlighet att läsa oss digitalt.

–Dessutom gör vi en storsatsning på produktionen till hösten. Vi är ett magasin i glassig förpackning som vill inspirera till hållbar konsumtion. Att ge ett glassigt intryck är viktigt, nu vill vi förstärka den känslan. Magasinet kommer att bli tjockare och kännas mer vuxet.

Vad kommer priset för den digitala prenumerationen att ligga på?

– 219 kronor för helår, jämfört med 269 kronor för pappersutgåvan.

Hur stor del av era intäkter står tidningen och webben för?

–    Cirka tre fjärdedelar, resten kommer från övriga verksamheter, konsultuppdrag, föreläsningar etc.

Ni utsågs nyligen till Årets kooperativ i Göteborgsregionen av föreningen Coompanion. Vad betyder priset för er?

– Det är roligt att få uppmärksamhet. Ett pris som detta fungerar ju som ett kvitto på att vi gjort ett och annat rätt i våra satsningar.

Hur många är ni som jobbar på Camino?

– Fyra personer. Dessutom har vi ett avknoppningsföretag, Camino Kommunikation, där det jobbar två personer.

Camino har cirka 4 500 prenumeranter och säljer cirka 2 000 exemplar i lösnummer. Tidningen kommer ut med sex nummer per år.

Mer info kommer.