Gota testar betalmodell i Blekinge

BLT och Sydöstran ska slå ihop sina sajter. Den nya sajten ska delas upp i en gratis- och en betaldel.

Tidsplanen är inte spikad.

–    Vi har skjutit det beslutet framför oss, säger Peter Sigfridsson, webbchef på Barometern.se och en av dem som jobbat med projektet inom Gota Media.

Troligen kommer dock sajtfusionen att bli verklighet under hösten.
Då kommer i princip bara blåljusnyheter och redaktionellt allmängods finnas tillgängligt på gratisdelen av sajten. Det är viktigt att fortsätta driva trafik till den eftersom annonserna är en viktig del av affärsmodellen.

Men det ska inte vara lika generöst med information som på sajterna i dag.

–    Det ska vara mycket innehåll men lite text, säger Peter Sigfridsson.

Betaldelen kommer att bland annat bestå av mer ingående texter och analyser. Innehållet ska komma från både BLT och Sydöstran.

–    Det ger ett rejält mervärde. De som betalar får ett heltäckande material över vad som händer i Blekinge.

Hur mycket det kommer att kosta för användarna är man inte klar med ännu. Först ska man beräkna hur mycket driften kommer att kosta, både när det gäller det redaktionella och tekniken. Sedan ska det göras en bedömning av betalviljan.

För att få tillgång till betaldelen ska man logga in sig. För att kunna göra det måste man först skapa en användarprofil. Vilket kommer att ge information om vem läsaren är och vilka intressen personen har. Uppgifter som sedan går använda för att skicka riktade erbjudanden från annonsörer till specifika målgrupper.

Några tankar på att låta de som betalar slippa vissa annonser på gratisdelen av sajten finns inte.

–    Det skulle leda till svåra diskussioner gentemot annonsörerna. Och jag tror även att besökarna får erbjudanden de vill ha där. Men sedan är det pk att säga att man inte tycker om reklam, säger Peter Sigfridsson.

Läsarna som betalar kan också eventuellt få riktade nyhetsbrev och/eller sms-tjänster.
– Det är viktigt att de känner att vi kan erbjuda ett antal mervärden.

Han understryker att man ser det här som en test.

–    Vi vet inte om det här är framtiden, för att få veta det måste vi prova.

Om det kommer att driva pappersversionernas upplagetapp vet han inte.

– Men det är en trend vi ser i alla fall. Därför gäller det att se till att inte underminera den affären i onödan. Och det tror jag inte vi gör med det här, säger Peter Sigfridsson. 

”Ge bort journalistik är ingen god affär”