Axel Andén: Sydsvenskan.se ställer höga krav på läsaren

Den som förväntat sig en förfinad version av den befintliga sajten lär sätta kaffet i halsen idag. Nya Sydsvenskan.se liknar ingen annan svensk dagstidningssajt. (Uppdaterad)

Det är nyskapande och verkar väl genomtänkt. Men framför allt är det modigt. ”Hur vågar de?” är min första tanke när jag surfar in på sydsvenskan.se.

Ambitionen har varit att produktutveckla sajten i webbens riktning och särskilja den mer från papperstidningen. Som förebilder anges politiken.dk och LA Times men upplägget på Sydsvenskan.se liknar inte alls de sajterna. Den ser ut som en blandning av en snygg feature-sajt och en social nyhetssajt som Digg.

Sajtens topp sorterar nyheter enligt tre olika principer: Redaktionellt urval i snurran, kronologiskt i ”Senaste Nytt”, och läsarna urval under ”Läsarpulsen”.

– Det är kul att göra en sajt som folk verkligen reagerar på. Den förra omgörningen togs emot med en välvillig gäspning, nu har vi en sajt som läsarna antingen gillar jättemycket eller är väldigt skeptiska mot, säger Anders Olofsson, affärsområdeschef för Sydsvenskan Digitala Medier

Vi testade ett liknande upplägg på Medievarlden.se för ett drygt år sedan (även om vi inte var i närheten av Sydsvenskan i genomförandet) och kom undan med blotta förskräckelsen.

Många gillade det men alla läsare var inte redo för ett upplägg med snurra i topp och olika rubriklistor och flöden under och vi återgick efter ungefär en månad till den klassiska rubrik-ingresslistan. Sedan dess har vår devis varit att alla läsare ska känna sig hemma i nyhetsspalten på förstasidan medan vi kan experimentera fritt på undersidor och i sidospalter.

Men det är möjligt att tiden är mogen nu, och när en stor sajt som Sydsvenskan gör något nyskapade finns det en större potential att förändra läsarbeteenden. Sajten ställer stora krav på den ovana läsaren och Sydsvenskan får nog räkna med en viss förvirring den närmaste tiden. Den stora frågan är vad som händer sedan. Kommer även skeptikerna att vänja sig eller kommer den radikalt annorlunda sajten att hålla dem borta för en lång tid framåt?

Det handlar inte bara om att maximera sajten för läsarna utan också att skapa en bättre miljö för annonsörerna. Där har Sydsvenskan valt att ha färre annonser på förstasidan för att de ska få en bättre exponering utan att bli störande.

– Annonserna är tydliga utan att vara skrikiga, dessutom erbjuder vi en del nya format och expanderande lösningar, säger Anders Olofsson.

Fler synpunkter:

* Jag gillar att Sydsvenskan lyfter upp läsarnas val under Läsarpulsen och Lärsarreaktioner på förstasidan. Däremot funderar jag över om det verkligen är intressant för läsarna hur andra läsare känner inför Sydsvenskans totala utbud. Klart intressant för redaktionen, men för oss andra skulle det vara intressantare att se vilka artiklar som gjort läsarna mest arga, nyfika etc.

* Sydvenskan.se har valt att lyfta och utveckla Senaste Nytt-formen eftersom de märkte att den var välanvänd på förra sajten. Utöver rubriken visas en del symboler ut: om det finns bilder, rörligt, kommentarer, eller känsloyttringar.

* Många lär sakna ingresser. Finns varken för Senaste Nytt eller för puffarna längre ner på sidan (med några få undantag). En rubrik som ”Längtan efter frihet styr allt” till en bild på en okänd kvinna säger inte läsaren något.

* Tv-spelaren, krönikorna och den detaljerade menyn ligger inte längre på framträdande positioner på förstasidan, enligt Anders Olofsson för att få klickade där. De har istället fått andra ingångar vilket sparar tid, utrymme och kod och leder till att förstasidan laddar snabbare.

* Bloggarna har däremot fått en framträdande position en bit ner på förstasidan. Eftersom intresset för dem ökat starkt det senaste året, enligt Anders Olofsson.

* Ambitionen att använda högerspalten för att lyfta relaterat material är lovvärd men än så länge förvirrande. Jag gillar att rubrikerna är stora. Däremot förstår jag inte tanken på exempelvis MFF-sidan där det i högerspalten finns tio ”MFF 100 år”-vinjetter med en rubrik per vinjett, men ingen datumangivelse eller annan värdering eller vägledning.

* Överhuvud taget saknar jag det relevanta relaterade materialet på djupet, inne på artikelnivån, ett område där exempelvis DN.se kommit väldigt långt. Enligt Anders Olofsson kommer det att bli mer sådant material nu efter lanseringen.

* Sydsvenskan har valt Disques för kommentarerna. Vi valde att inte göra det av ett antal anledningar, skriver mer om det här.

* Vinjetternas namn lämnar en del i övrigt att önska, ”Högerspalt Sport”, ”Mest läst på Zlatan” och ”Fler nyheter från Zlatan” låter konstigt i mina öron.