Annons: Mediedagen 2019

Två koncerner borde ha extra stor anledning till oro

Analys

När tiderna blir sämre tenderar tunnelseendet att öka. Och värst är det utanför storstäderna, skriver Ylva Carlsson.

Att jämställda företag ofta också är lönsamma finns det bevis på. Det visar bland annat undersökningar från McKinsey och Catalyst. Bolag med jämn könsfördelning har andra kontaktytor och tar hänsyn till fler perspektiv när besluten ska fattas. Det ger bättre resultat även på sista raden.

Men när tiderna är sämre tenderar tunnelseendet att ta över. Jämställdheten blir en icke-fråga. Företagen väljer det säkra före det osäkra. De väljer Kalle i stället för Stina.

Förändringen mot ett mer jämställt ledarskap går långsamt. I Sverige är endast 17 procent av alla chefer i näringslivet kvinnor. Jämfört med 25 procent inom EU.

När Medievärlden våren 2008 undersökte hur det såg ut bland dagspressens toppchefer var svaren minst lika nedslående.

När vi i dag, ett och ett halvt år senare, följer upp vår sammanställning visar det sig att endast en koncern blivit mer jämställd – Schibsted.

Det kan givetvis bero på flera saker, bland annat har tidningar lagts ner och tjänster slagits samman. Men det är inte någon djärv gissning att medieföretag som Aftonbladet och Svenska Dagbladet ser flera fördelar med att ha en jämn könsfördelning i toppen. Tidningarna uppfattas som mer attraktiva och moderna utåt sett, vilket gör det lättare att locka skickliga medarbetare.

Utanför storstäderna ser det mörkare ut. Sedan Renée Mohlkert lämnade Corren för drygt ett år sedan är Lovisa Hamrin på Herenco den enda kvinnliga koncernchefen inom dagspressen.

Renée Mohlkert verkar trivas alldeles för bra i sin nya roll som näringsliv- och marknadsdirektör i Helsingborg (se sidan XX) för att vilja återvända till branschen. Men om medievärlden menar allvar med sina högtidstal om jämställdhet är det dags att hålla utkik efter nya mohlkertar.

Två koncerner borde ha extra stor anledning till oro  – Norrköpings Tidningar och Nya Wermlands-Tidningen.

Inte en kvinna i toppen på de största tidningarna.

Den trötta formuleringen ”Vi letade, men hittade ingen kvinna” håller inte längre. Lyft blicken och genomför ett systematiskt rekryteringsarbete. Se på vilka chefer ni redan har och tänk tvärtom. Vilka kompetenser är det vi saknar? Seriöst jämställdhetsarbete måste kunna mätas i siffror och uppsatta mål. Först då kan branschen nå 50-50 redan 2014.

 

A                                                                 tt jämställda företag ofta också är lönsamma finns det bevis på. Det visar bland annat undersökningar från McKinsey och Catalyst. Bolag med jämn könsfördelning har andra kontaktytor och tar hänsyn till fler perspektiv när besluten ska fattas. Det ger bättre resultat även på sista raden.

Men när tiderna är sämre tenderar tunnelseendet att ta över. Jämställdheten blir en icke-fråga. Företagen väljer det säkra före det osäkra. De väljer Kalle i stället för Stina.

Förändringen mot ett mer jämställt ledarskap går långsamt. I Sverige är endast 17 procent av alla chefer i näringslivet kvinnor. Jämfört med 25 procent inom EU.

När Medievärlden våren 2008 undersökte hur det såg ut bland dagspressens toppchefer var svaren minst lika nedslående.

När vi i dag, ett och ett halvt år senare, följer upp vår sammanställning visar det sig att endast en koncern blivit mer jämställd – Schibsted.

Det kan givetvis bero på flera saker, bland annat har tidningar lagts ner och tjänster slagits samman. Men det är inte någon djärv gissning att medieföretag som Aftonbladet och Svenska Dagbladet ser flera fördelar med att ha en jämn könsfördelning i toppen. Tidningarna uppfattas som mer attraktiva och moderna utåt sett, vilket gör det lättare att locka skickliga medarbetare.

Utanför storstäderna ser det mörkare ut. Sedan Renée Mohlkert lämnade Corren för drygt ett år sedan är Lovisa Hamrin på Herenco den enda kvinnliga koncernchefen inom dagspressen.

Renée Mohlkert verkar trivas alldeles för bra i sin nya roll som näringsliv- och marknadsdirektör i Helsingborg för att vilja återvända till branschen. Men om medievärlden menar allvar med sina högtidstal om jämställdhet är det dags att hålla utkik efter nya mohlkertar.

Två koncerner borde ha extra stor anledning till oro  – Norrköpings Tidningar och Nya Wermlands-Tidningen.

Inte en kvinna i toppen på de största tidningarna.

Den trötta formuleringen ”Vi letade, men hittade ingen kvinna” håller inte längre. Lyft blicken och genomför ett systematiskt rekryteringsarbete. Se på vilka chefer ni redan har och tänk tvärtom. Vilka kompetenser är det vi saknar? Seriöst jämställdhetsarbete måste kunna mätas i siffror och uppsatta mål. Först då kan branschen nå 50-50 redan 2014.

Analysen publicerades i sista numret av medievärlden på papper i november 2009.