Joakim Jardenberg har bytt varumärke

Joakim Jardenberg vann bloggtävlingen Yaba i kategorin Media med sin blogg Jardenberg Unedited. Förra året kom han tvåa med bloggen Mindpark. Bakom skiftet ligger "en varumärkesförflyttning".

– Det ligger en liten varumärkesförflyttning i det.

Varför har du flyttat fokus till din egen blogg?

Det är en ganska självklar effekt av läget på Mindpark. Vi hade nog alla mest att vinna på en personvalskampanj just nu. Det är bättre för både mig och bloggteamet att Mindpark har mer karaktär av en gruppblogg just nu, och inte något vi trycker hårt på.

Hur värderar du segern i Yaba?

– Jag tycker det är jätteroligt, annars hade jag inte pushat så hårt för att folk skulle rösta på mig. Det känns lite som Rockbjörnen, folkets pris, eller snarare branschens pris.

Det låter inte riktigt som samma sak?

– Det är ett litet branschpris för de närmast sörjande, de som tuffar runt i de sociala medierna. Och att flest i branschen väljer att rösta på min blogg i den tuffa konkurrens som finns känns fantastiskt.

Vad händer med bloggarna framöver?

– Jag fortsätter tuffa på med Jardenberg Unedited fram till sommaren. Då är det dags att skruva till den i någon riktning.

– När det gäller Mindpark försöker jag etablera ett lite fastare kärnteam med 3 – 4 personer om fungerar som ett redaktionsråd. Det finns så många bra idéer, men kommer in så många bra idéer men det svårt att få ihop det själv. Sen ska vi nog kunna få lite fart på den.