Annons: Mediedagen 2019

Danmarks Rolling Stone ska bli störst i Sverige

Gaffa är störst på danska marknaden och kallar sig Danmarks Rolling Stone. Första svenska numret kommer imorgon och målet är att att bli den största musiktidningen även i Sverige.

Danmarks största musiktidning Gaffa etablerar sig i Sverige. Tidningen är dels ett månatligt gratismagasin dels en nyhetspräglad nättidning. Det första svenska magasinet kommer ut redan före påsk.

– Vi har planerat att ta steget över till Sverige länge – vi är så starka att en expansion i vårt grannland nu är naturligt, säger Gaffas vd Robert Borges till Medievärlden.

– Och vi räknar med att bli den största och mest lästa musiktidningen även i Sverige. I Danmark kallar vi oss lite kaxigt för Danmarks Rolling Stone. Målet är att bli det i Sverige också.

Om den befintliga svenska marknaden säger han:

– Det finns ju redan ett antal musiktidningar i Sverige – men de är så små på marknaden att de har svårt att göra sig gällande.

 Gaffas svenska redaktion placeras i Göteborg och har tre anställda journalister. Tidningen har redan, precis som i Danmark, ett nät av frilansande musikjournalister.

I Danmark har Gaffa en tryckt upplaga på drygt 70 000 exemplar och en räckvidd enligt Orvesto på 220 000 läsare. På nätet har man 130 000 unika besökare.

– Enligt våra beräkningar ska vi nå ungefär samma nivå i Sverige redan under 2010, säger Robert Borges.

Affärstanken är att ha mycket gemensamt material i den svenska och danska tidningen eftersom det handlar om internationell musik.

Gaffa investerar cirka en miljon svenska kronor i etableringen i Sverige och räknar med vinst 2011.

Gaffa, som startade 1983, har hela tiden varit en gratistidning, som distribuerats till musikaffärer, bibiliotek och liknande, men också i tidningsställ ute på gatorna i de större städerna. Konceptet i Sverige blir likadant.

Gaffa A/S omsatte 2008 16,6 miljoner danska kronor och gjorde en förlust på en miljon

Fotnot: Legendariska tidningen Rolling Stone med fokus på musik, politik och populärkultur har en upplaga på 1,5 miljoner exemplar worldwide.

Lars Ohlander