Annons: Mediedagen 2019

Bloggare hjälper GP gör om kulturen

På fredag är det premiär för GP:s nya del 3. Ett dussin handplockade bloggare har varit med under hela redesignen. Tidningens kulturchef Gabriel Byström tycker att det är viktigt att vara transparent även i utvecklingsarbetet.

Tidens tecken är transparens. Så det i vanliga fall förekommande hemlighetsmakeriet skippade GP. Dag två i omgörningsarbetet bjöds ett antal regionala bloggare, verksamma inom kultursfären.
12 stycken ville vara med. För dessa skapades en Facebook-grupp där skisser och tankar diskuterades. Och de var inte rädda för att tycka till.
– På vissa punkter har vi fått backa. Tänka om och tänka nytt, säger kulturchef Gabriel Byström.
Det hände inte ofta. Men när så var det väldigt tydligt att man varit på fel spår.

Facebook-gruppen var inte öppen för allmänheten. Men det var fritt fram för bloggarna att kommentera arbetet på den egna sajten.

Att bjuda in bloggare i omgörningsarbetet både förenklade och förbättrade.
Ett snabbt sätt att testa om magkänslan fungerar kallar Gabriel Byström det. Och eftersom det de kommer in i ett tidigt skede har man inte fastnat i vissa designspår eller lagt ner så mycket arbete att det blir svårt att backa.
Inte som när man presenterar ett dyrt provtryck för en fokusgrupp:
– Då kan man i bästa fall svänga tio grader. Nu kunde vi göra 180 grader om, säger Gabriel Byström.

I eftermiddag sätter man punkt för omgörningsarbetet. Då ska man träffa bloggarna och ha en utvärdering. För nästa gång jobbar man nog på samma sätt.
Men då kanske ännu fler bloggare bjuds in. Kanske mellan 30 och 40 stycken. Och kanske väljer man att jobba med en helt öppen Facebook-grupp.

Ett av resultaten av samarbetet med bloggarna är ett tv-uppslag som Gabriel Byström hoppas ska ligga i framkant i tidningssverige.