Så ska DN ta fram sin e-tidning

Gratis blir det nog inte tal om. Vill man ta del av DN:s e-tidning får man räkna med att betala. Det berättar Nils Öhman som leder projektet med att utveckla en produkt för den nya plattformen.

Ambitionerna är höga från DN:s sida när det gäller den nya digitala versionen. Främst handlar det om två stora utmaningar.

1. Att få med sig läsupplevelsen från papperstidningen. Det kommer inte att handla om att bara fösa över innehållet från nätet till en annan plattform.

2. Att få betalt.

Troligen kommer läsarna av den digitala versionen få välja mellan att köpa lösnummer eller prenumerera på tidningen. För allt tyder på att det blir någon form av betald produkt.

– När vi började på nätet utgick vi från tekniken. Affärsmodellen, och i någon mening också läsarna, kom i andra hand. Så ska vi inte jobba nu, säger Nils Öhman.

Nu är tiden – och tekniken – mogen för att ta börja göra en tidning för läsplattor. Utmaningen blir att få med sig läsupplevelsen från papperstidningen till den digitala världen. På sikt kan det innebära att tidningen vinner unga läsare. Även om det inte är det primära målet:

– Vi förlorade 80-talisterna. Och 90-talisterna. Men kanske kan vi få tillbaka 00-talisterna, säger Nils Öhman.

Exakt vad och hur man ska göra är för tidigt att säga ännu enligt honom.

– Jag har bara jobbat med det ett par dagar.

Handlar projektet bara om DN? Kan det beröra till exempel Sydsvenskan eller Expressen också?

– Det här startar som ett DN-projekt. Så det är klart att vi pratar med vissa kollegor. Bland annat de som jobbar med Bonniers magasinsprojekt. Men vi har inte pratat om det berör Sydsvenskan eller Expressen. Vi får se.

Hur känns det att projektet blir offentligt samma dag som krispaketet presenteras?

– Som jag tolkar det handlar det om att vi inte bara kan se till kostnaderna utan även försöka få större intäkter. Vi måste våga satsa också.