Fokus över 50 000 i räckvidd

ORVESTO KONSUMENT Fokus ökar från 42 000 till 53 000 läsare i fjolårets sista Orvesto Konsument. Enligt chefredaktören Martin Ahlquist är det en effekt av en ökande upplaga.

Förra året nådde tidningen 42 000 läsare i de två första mätningarna, för att i sista mätningen ta ett rejält kliv upp till 53 000. Samma period förra året var räckvidden 41 000.

– Vi har sett det på våra upplagesiffror som ökat stadigt under hela 2009, vi trodde att det skulle visa sig snabbare i räckvidden, säger chefredaktören Martin Ahlquist.

Fokus har haft som mål att nå en räckvidd på över 50 000.

– Det är en etappseger. Sen får vi se om TS-sifrorna är ytterligare en.

Ni har inte påverkats av lågkonjunkturen?

– Vi drabbas som alla andra på annonssidan, men inte på prenumeration. Ett tag trodde vi det, men Fokus är inte speciellt dyr att prenumerera på. Dessutom har vi har jobbat väldigt mycket med kännedom, och effekten av att fler känner till Fokus har antagligen varit större.

Och det är inte en massa gratisex som ligger bakom?

– Vi har en del gratisex, men det har inte varit någon stor ökning. Av de TS-siffrorn som snart kommer framgår att vi vuxit bland betalande.

Hur har Fokus utvecklats under 2009?

– Tidningen blev mer aktuell. Vi har alltid varit bra på fördjupningar och att tillföra perspektiv, men nu är vi det också vid rätt tidpunkt. Vi har jobbat strategiskt för att bygga in en snabbhet. Om SAAB sälj en onsdag ska vi ha det på förstasidan även om vi trycker samma dag. Det klarar vi nu.