Dagsvara: Berlingske tror på nya intäktsmodeller

De gamla affärsmodellerna håller på att dö. Och det är bra. För det ger oss möjlighet att utveckla nya. Det menar Berlingske Medias publisher Lisbeth Knudsen.

Det går att ta betalt för innehåll på nätet. Ett exempel är veckomagasinet Ugen som Berlingske Media tagit fram. Den lanserades i november i fjol och kommer att vara lönsam redan i år enligt Lisbeth Knudsen.

Allt innehåll är exklusivt för magasinet. Och förutom nyhetsartiklar medverkar också ett antal av koncernens mest profilerade skribenter med mycket personligt hållna texter.

Förutom prenumerationsavgiften på för närvarande 29 danska kronor för fyra nummer säljer också Berlingske möjligheten för företag att vara sponsorer. En inte helt enkel uppgift från början.

– Säljarna skulle tala för en produkt som de inte visste hur den skulle sälja. Eller till vilka. Ingen lätt uppgift.

Den första egentlig läsarundersökningen kommer att göras om någon månad. Men huvudmålgruppen är aktiva barnfamiljer som har Ugen som ett komplement till ett annat abonnemang, troligen någon form av helgprenumeration.

– Ugen är ett komplement, inte i stället för en papperstidning, säger Lisbeth Knudsen.

I november kom också Berlingskes Köpenhamnsguide som iPhone-applikation. Den har laddats ner 12 000 gånger men också gett 135 000 danska kronor i sponsorintäkter.
Lisbeth Knudsens analys är att i framtiden handlar det inte om få stora intäktsströmmar utan fler men mindre. I år kommer 48 procent av Berlingskes intäkter från annonsförsäljning, 42 procent är upplageintäkter och 8 procent är andra intäkter. 2015 uppskattar hon att förhållandet är 40,40 och 20.
Men inte på grund av att kakan har blivit mindre då.

– Nej, jag tror att den har vuxit. Kanske med 15 till 20 procent.

”Heta” tillväxtområden tror hon kan bli bland annat magasin, mobil och olika nischprodukter. Dock inte traditionella dagstidningar. Men det innebär inte att dessa inte ska fortsätta att utvecklas.

– Läsarna hatar inte förändringar. De älskar dem. Även när det gäller print.

Vilket är viktigt att komma ihåg understryker Lisbeth Knudsen. Därför har hon krav på alla sina tidningschefer att de ska komma med minst en produktutveckling per år.

Men det stannar inte där. För att alla 2 000 anställda i Berlingske-koncernen ska känna sig delaktiga och vara med i processen har hon följande upplägg: På fredag ska alla vika tre timmar åt att ta fram nya affärsmöjligheter. Arbetet med att spåna fram nya möjligheter ska ske gruppvis. Tre per grupp är målet.

– Så på lördag och söndag räknar jag med att ha kanske 3 500 nya förslag att ta ställning till.

Läs också: Svenåke Boström på Tidningsliv om Lisbeth Knudsen