Sydsvenskans förlust: 176 miljoner

Sydsvenskankoncernen gjorde förra året en brakförlust på 176 miljoner kronor. Men vd Johan Ståhl tycker att resultatet är "ganska starkt".

Orsaken är den svaga annonsmarknaden där tidningen tappat 200 miljoner kronor på två år.

Men vd Johan Ståhl ser det inte som någon katastrof.

– Tvärtom tycker jag att resultatet är ganska starkt med tanke på omständigheterna, säger han till medievärlden.se.

Sydsvenskangruppens (SDS, Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda och City Malmö/Lund) rörelseresultat 2009 blev ett minus på 67,5 miljoner kronor. Till detta kommer goodwillavskrivningar efter köpet av Skånemedia med 31 miljoner, strukturkostnader med 58,5 miljoner, avskrivningar med 15 och ett finansnetto på minus ett par miljoner. Omsättningen landade på 1 080 miljoner kronor.

– Vi går starkt rustade in i 2010, säger Johan Ståhl, som tror på ett positivt resultat i år – trots att budgeten lagts på minus 50 miljoner kronor.

Ett sparprogram startade i höstas. På tre år ska personalstyrkan minskas med 90 tjänster på tre år. Målsättningen är att det ska ske utan uppsägningar.

– Jag ser trots allt ganska positivt på den närmaste framtiden. Jag tror vändningen kommer i år.

Lars Ohlander