Så ska Herlitz få DN lönsamt

Hårt arbete från duktiga medarbetare och bättre konjunkturer. Det är något av vad som krävs för DN ska ge ett plusresultat. Det hävdar tidningens publisher Gunilla Herlitz. Samt att om man inte får ordning på intäkterna kan det bli tal om uppsägningar.

Drygt två månader har gått sedan Gunilla Herlitz tog över som publisher för Dagens Nyheter. De anställda har börjat vänja sig vid den nya ledningen. Det muttras lite internt om att hon är rätt osynlig ute på golvet. Samtidigt menar några att hon ändå är mer närvarande än sin föregångare. Och hennes högra hand när det gäller redaktionen, Åsa Tillberg, är nästan väl närvarande enligt vissa.

När hon tog jobbet på Dagens Nyheter var ett villkor från Jonas Bonnier att hon också tog på sig vd-rollen. Och eftersom hon varit publisher på Dagens Industri ett antal år var hon inte främmande för tanken. Frågan om vad hon är mest i nuläget, chefredaktör eller vd, slingrar hon sig från:

– Det går inte att dela upp rollerna. Det handlar inte om två jobb.

Vilken del hon är bäst på väljer hon också att säga pass på.

Men som ekonomiskt ansvarig har hon stora problem att brottas med. Tidningen ska bli lönsam. Helst redan 2010. Men att det ska gå kan hon inte lova. För att det ska gå krävs det att konjunkturerna tar fart igen.

Några specialknep för att få fart på säljet handlar det inte om.

– Vi får jobba på som alla andra dagstidningar och öka närvaron hos kunderna.

Men hur ska du få tidningen lönsam?

– Jag kan inte få den lönsam. Inte själv. Inte ensam. Däremot har jag många duktiga medarbetare kring mig. Jag fattar inte många beslut själv. Den absoluta majoriteten tas i samråd med andra. Det gäller både redaktionellt och på marknadssidan.

Blir den lönsam i år?

– Det kan jag inte lova. Men det är viktigt för tidningens frihet och överlevnad att den på sikt går med vinst.

Tror du DN läggs ner om den inte går plus på sikt?

– Det har jag svårt att tro. Men det är inte jag som beslutar om det. Det är en ägarfråga.

Den stora bantningen av personalen som många befarade när hon tillträdde blev inte av. Men även om det inte finns andra planer i nuläget går det inte ge löften om att alla som jobbar på tidningen i dag har sina anställningar säkrade.

– Mycket handlar om det går med intäkterna, hur utfallet blir 2010.

Schibsteds koncerndirektör i Sverige, Gunnar Strömblad, sågade nyligen delar av sitt sälj i en intervju med Medievärlden. Han hävdade bland annat att aktiviteten på många håll i koncernen låg på en väldigt låg nivå. De problemen har inte DN:

– Vi har en bra säljkår. Men visst kan den alltid bli bättre.

En nytillträdd chefredaktör brukar vilja sätta sin prägel på tidningen. Så en större omgörning brukar komma som ett brev på posten inom ett år efter utnämningen. Men Gunilla Herlitz ligger rätt lågt på den punkten.

Först måste den nya organisationen sätta sig anser hon. Men det är inte så långt borta. Redigeringen och kulturen är kvar. Och de kommer man att vara klara med inom några månader.

Då kanske?

– Nej, jag har inte planerat någon omgörning.

Så du har inga tankar åt det hållet?

– Klart att jag har pratat med några medarbetare om det. Men inget konkretare än så. Det är mycket annat som måste vara klart innan.

Utvecklingsarbetet på och av DN håller på hela tiden understryker hon.

Som publisher på DI var Gunilla Herlitz kritisk mot TU. Det var innan delningen som hon menar är bra.

Vad har DN för nytta av organisationen idag?

– TU driver viktiga frågor för dagspressen. Många sammanfaller med DN:s frågor, typ, vilka erbjudanden ska vi gå ut med i vilka kanaler. Hur ska vi kunna bedriva kvalificerad journalistik och få betalt för det.

Är DN med i TU om fem år? – Ja.

Vad och var kommer DN att vara om fem år?

– En sjudagars, rikstäckande och nyhetsledande tidning. Men med grunden i Stockholm. Och som finns i flera olika kanaler.

Vad och var kommer du vara om fem år?

– Fortfarande vd och chefredaktör för den här tidningen.

Intervjutimmen nalkas sitt slut. Det är dags för att ta några foton. Under hela intervjun har Gunilla Herlitz suttit med armarna i kors. Medvetet eller ej, nu byter hon pose till en mer avslappnad variant.

Utanför hörnrummet på det nya redaktionsplanet i DN-huset jagar folk förbi. Det verkar som vissa fortfarande är lite vilsna efter våningsbytet. Tidigare var det redaktionen som var det första som besökarna såg på DN. Nu är det marknadsavdelningen. En rockad den tidigare ledningen tog beslut om.