Sociala medier-redaktör kan tyda på bristande ledarskap

Eva Åberg har startat bloggen Mer om medier, som fokuserar på hur medieledarna konkret ska jobba med utvecklingsarbete. I helgen bloggar hon om att sociala medier-redaktör inte alltid är en bra idé. (Uppdaterad)

– Tanken är att man anställer någon som kan sociala medier som ska inspirera alla andra. Det är bristande ledarskap. Det är inte rimligt att en nyanställd 25-åring utan ledarerfarenhet ska driva förändringsprocesser, det ska ledningen göra.

Varför har du startat bloggen Mer om medier?

– Vi ligger långt framme när det gäller tankar i Sverige, men vi ligger inte lika långt fram på redaktionerna. Jag är också uppfylld av allt som händer nu, men jag är också ute och möter dem som måste genomföra det. På golvet. I verkligheten. Det perspektiv jag saknar är: hur ska medieledarna konkret göra, vilken typ av organisation är vettig, hur genomför man förändringar utan att folk slår bakut.

Vilka medieföretag är det du jobbar med?

– Jag är nästan bara på landsortstidningar och på Fojo. De har ofta förtrupper som är väldigt på gång, men sitter inte de med i ledningsgruppen så händer det inte så mycket.

Vilka andra bloggar gillar du?

– Jag gillar Same same but different, jag tycker att den är eftertänksam och klok. Jag tycker om Anders Mildner också.

Uppdaterad

Nu finns blogginlägget på Mer om medier.

Fakta:
Eva Åberg är nyhetsjournalist i grunden har jobbat på Rapport, TV4 Nyheterna, UR och TV8. Hon har varit redaktionschef för Hus & Hem och skrivit för flera tidningar, bland annat Dagens Nyheter. Nu driver hon företaget Medvind produktion och utbildning. Tillsammans med Katarina Ek på Medieinstitutet Fojo har hon utvecklat Mediehus 360°, utvecklingspaket för redaktioner och medieföretag och Fojo Executive – konsulttjänster för medieledare.