Fokus/SVT: Sociala medier viktigare än TV4

Eva Hamilton tycker att SVT har ett ordentligt jobb framför sig när det gäller sociala medier. Det kan bland annat bli fler You Tube-satsningar liknande den SVT gjorde i samband med EU-valet.

Vad kan SVT lära av TV4?

– Vi kan lära av alla, vi tittar inte primärt på TV4. En sak vi har att lära oss just nu är sociala medier, och hela den kraft som finns i nätbaserade medier. Se bara på Facebook, som omfattar två miljoner svenskar helt utanför de etablerade institutionerna. Det sätter ju myror i huvudet på oss allihopa. Vi är duktiga på on demand, men när det gäller sociala medier har vi ett ordentligt jobb att göra, säger Eva Hamilton.

När kommer tittarna att se resultat av det?

–    Det sker successivt. Vi gjorde en satsning i samband med EU-valet på You Tube. Det ställde många saker på sin spets. Bland annat utgivarfrågan. Utgivarrollen är ju anpassad för etermedier och dagspress. Men på EU-kanalen som vi hade på You Tube blev varje enskild person ansvarig för vad som lades ut.

–    Ett exempel är att när främlingsfientliga kommentarer lades in kunde vi rensa ut dem från vår kanal, men bara två klick bort fanns ju hemsidan hos den som gjorde kommentaren. Och på den sidan kunde det finnas alla möjliga inlägg om hets mot folkgrupp. Ska vi då ta ansvar för att vi kanaliserat trafik till dem? I denna flodvåg av nätbaserad information finns det många frågor vi måste fundera över.

Kommer ni att göra något liknande igen?

–    Ja, vi märkte att många unga engagerade sig i EU-valet via vår kanal på You Tube. Vi skulle vilja göra något liknande under riksdagsvalet, men vi har en del slutsatser att dra från erfarenheterna i våras innan vi kan ta ett beslut.

I somras avslutade SVT projektet Öppen redaktion efter ett och halvt år. Vilka slutsatser drog ni av det arbetet?

–    Det var spännande för hela nyhetsgänget. Det bidrog till att kvalificera debatten om vår journalistik. Folk kunde inte längre vräka ur sig vad som helst på möten.

–   Men det är alltid en fråga om prioriteringar och resurser. I det långa loppet är det inte försvarligt att fortsätta ett projekt som tar två medarbetare i anspråk och som inte kommer svt.se mer till användning än vad som skedde. Därför har vi prioriterat om. Men det var helt rätt att prova.

Var Öppen redaktion viktigt internt?

–    Ja, många kände en önskan att visa tittarna vad som händer bakom kulisserna. Att öppna för dialog är en viktig ambition. Det handlar om allt från att bjuda in publik, göra undersökningar till att jag personligen ser till att svara på alla mejl jag får från tittare.

Hinner du det?

– En del skickar jag förstås vidare, men jag försöker att svara alla som har synpunkter på våra program. Det sprider sig i företaget och jag tror att vi blivit väsentligt mycket bättre på att svara tittarna än vad vi var för några år sedan.

Hur mycket ser du själv på tv?

– Jag går oftast in i samband med programstarter. I snitt blir det kanske 40 minuter om dagen.

Vad ser du helst?

– Jag är ju yrkesskadad så jag är mest intresserad av att se hur olika programformat har lyckats eller hur en person klarade ett svårt uppdrag. Det är sällan jag ser på tv bara för att njuta. Men jag ser gärna på drama, underhållning eller dokumentär.

Vad såg du senast som du njöt av?

–    Jag vill inte säga det eftersom det alltid blir någon i huset som blir ledsen då.