Tomas Brunegård: Det här borde vi gjort för ett halvår sedan

Nedläggningen av Täby Danderyd Tidning och de övriga affärerna mellan Gisab och Promedia borde ha gjorts ännu tidigare, enligt Stampens vd Tomas Brunegård. (Korrigerad)

– Vi hade gjort det här tidigare om vi hade köpt Gisab rakt av direkt, nu kunde vi inte lösa ut företaget ur danska Söndagsavisen förrän 2010.

Enligt Tomas Brunegård var Täby Danderyd Tidning en gammal idé som fanns redan när Stampen köpte VLT av Centertidningar: att skapa en tidning som kunde konkurrera direkt med Mitt i-tidningarna med hjälp av presstöd.

– Vi gav det tre år, för vi visste att det var ett riskprojekt och att det skulle kosta pengar

Vad gick snett?

– Det fungerade inte att få tillräckligt stor prenumererad upplaga. Vi kom inte upp i den nivån att vi fick presstöd, och blev då en gratistidning istället.

Sedan köpte Liberala Tidningar, där Stampen är huvudägare, Gisab och Mitt i -tidningarna.

– Efter det har vi gjort en översyn av alla områden med överlappande tidningar, säger Tomas Brunegård.

– Konkurrensen mellan prenumererade tidningar och Mitt i-tidningarna har varit väldigt tuff under senare år, och Mitt i har oftast varit starkast i den konkurrensen.

Hur mycket pengar har ni förlorat på Täby Danderyd?

– Första året gick vi 7 – 9 miljoner back, det var en ganska stor satsning av VLT. Sedan minskade det lite år två.

Stampens mål med affärerna har varit att skapa regioner av sammanhängande verksamheter, och att ta sig in på den lokala marknaden i Stockholm.

– Jag ser Promedia och Gisab som två enheter som jobbar tillsammans för att få en sammanhängande struktur i Mälardalen och Stockholm. Det har funnits en strategi för att ta sig in på Stockholms lokalmarknad under en längre period, förvärvet av Mitt i-tidningarna är det tydligaste exemplet på det.