Sydsvenskan på väg mot 50 miljoner i förlust

Trots besparingar på 100 miljoner kronor i år går Sydsvenskan mot en förlust på 50 miljoner för 2009.
Tidningen har tappat drygt 200 miljoner kronor i annonsintäkter på två år och vd Johan Ståhl ser ingen ljusning för nästa år. Ytterligare sparåtgärder blir nödvändiga.

– I augusti såg det bra ut, men det höll inte alls i september som ser illa ut. Vi räknar dock med att kunna hämta hem en del av tappet i november-december och i så fall hamnar vi på cirka 50 miljoner i förlust, säger Ståhl.

Sydsvenskan genomför ett sparpaket som innebär kostnadsminskningar med 100 miljoner kronor för 2009 och ytterligare 100 miljoner 2010-2012. Det senaste året har t ex personalen minskat med 80 personer.

2008 minskade annonsintäkterna med 75 miljoner kronor och i år med över 125 miljoner.

För nästa år ligger budgeten på ett nollresultat.

– Det är en golvbudget – det är det absoluta resultat vi ska leverera till våra ägare. Sedan har vi en målbudget på 30-40 miljoner kronor i vinst som k a n nås i bästa fall.

Johan Ståhl konstaterar att ytterligare besparingar blir nödvändiga.

-Vi tittar på det på bred front. En möjlighet är att snabba upp processen genom att ta h e l a den återstående besparingen, 100 miljoner, nästa år. Men som sagt vi tittar på alla sparmöjligheter, inte minst strukturella sådana. Vi har för höga tryck-och distributionskostnader – de måsta göras mindre och mer rörliga.

Hur då?

– Vi tittar på det. Vi är beredda att ta till alla medel för att minska tryckerikostnaderna och göra dem mer rörliga. Hur vet jag inte i dag.

Ytterligare personalminskningar?

– Ingenting är uteslutet i dessa tider.

Om jag ringer dej i oktober nästa år – är ni lika många på tidningen då som i dag?

– Nej, det tror jag verkligen inte.

2008 gjorde Sydsvenskan en förlust på 70 miljoner kronor.

 

Lars Ohlander