Stampens tidningar hårt drabbade i industristäderna

Stampens tidningar i industristäderna har det tufft. Göteborgs-Posten, störst i koncernen, går till exempel med förlust årets första åtta månader.
- Men vi tappar inte i marknadsandelar, säger Tomas Brunegård, koncernvd.

Stampens åttamånadersrapport präglas av krisen. Annonsintäkterna har fallit med 256 miljoner mot i fjol. Resultatet på 118 miljoner hålls uppe av reavinst på 91 miljoner och återbetalning från Tidningsutgivarna på 59 miljoner. Men man har också tagit omstruktureringskostnader.

Samtidigt vittnar rapporten om att koncernens företag – liksam andra i branschen – mycket snabbare än förr reagerar på problem och agerar.

Koncernens ljuspunkt i driften är tryckerikoncernen V-TAB som gör ett bra resultat, i stort sett i nivå med samma period i fjol. Omsättningen har sjunkit med 100 miljoner till 1,2 miljarder, och vinsten med 12 miljoner till 95, vilket innebär marginellt försämrad marginal.

Koncernens sorgebarn är viktiga Göteborgs-Posten, som tappat 145 miljoner i annonsintäkter och gör ett minusresultat på 29 miljoner. Att räta ut det till ett positivt resultat på helåret är inte möjligt, säger Tomas Brunegård. Göteborg som industristad är hårt drabbat av krisen, liksom till exempel Västerås, Trollhättan och Uddevalla inom koncernens räckviddsområden. På andra håll ser man att annonskonjunkturen planar ut, men inte där, inte än.
– Tappet för GP är ett tapp på tappet och är nu uppe i över 30 procent.

Men Tomas Brunegård berömmer tidningen för att ha kunnat svara snabbt på krisen, och sänka kostnaderna utan att lägga paket.

Tidningarna runt GP på västkusten har tappat 9 miljoner i resultat, från 46 till 37. Promedia, byggt kring Nerikes Allehanda och VLT, har tappat från 30 till 14 och genomför just nu omfattande besparingsprogram.

Stampen Media Partner med Appelbergs som viktigaste verksamhet, tappar i vinst från 7 till 2 miljoner.

Borde inte den vara en kassako?

– Jo, den har potential att vara det. Men de har stängt sitt Lundakontor, och så ska man komma ihåg att deras största kunder är industriföretag, som SKF, som är bland de värst drabbade av krisen, säger Tomas Brunegård.

Hur starkt står Stampen? Mitt under krisen fortsätter koncernen att expandera, vilket är ett styrkebesked. Lånen för de stora köpen, framför allt av Centertidningar 2006, borde tynga. Men enligt Tomas Brunegård har koncernen betalat av lånen kopplade sin del av de 1,8 miljarderna enligt plan. 2011 ska lånen vara borta.

– Om krisen fortsätter länge blir det tufft. Men vi har handlingsberedskap också för det, säger Tomas Brunegård.