Ifra-Expo: Martha Stone: Det är nischprodukter som gäller

Framtiden tillhör de företag som förstår att utveckla rätt nischprodukter, samt förpacka och distribuera dem på ett smart sätt. Det menar Martha L Stone strategisk rådgivare på WAN-IFRA.
- One size fits all gäller inte längre. Nu gäller det att bryta ner på hyperlokal nivå. Se henne utveckla sitt resonemang här:

Produktutveckling, produktutveckling och åter produktutveckling. Det är vad i stort sett alla tidningsföretag över hela världen har som huvudfokus just nu enligt en global undersökning som WAN-IFRA kommer att presentera inom kort.

Ett område där det finns mer att göra är att utveckla fler nischprodukter. Även på en begränsad marknad som den svenska. Det menar Martha L Stone.

– På den nordiska marknaden ligger ni långt framme. Men visst finns det saker som ni skulle kunna utveckla också.

Som exempel nämner hon produkter inriktade på till exempel husdjur eller sport.

Hon talar sig också varm för behovet att kunniga analytiker på företagen.

– Vad spelar det för roll om man har en massa data om sina kunder/läsare om man inte kan dra rätt slutsatser. Då kan man lika gärna strunta i att samla in dessa kunskaper.

För att understryka vad hon menar tar hon som exempel en medelstor tidning i USA, Sacramento Bee, som senaste två åren gjort sig av med över tvåhundra personer. De enda som anställts under den här perioden är två analytiker.

– De är de enda som på ett vetenskapligt sätt kan hitta nya intäkter. Både när det gäller på den redaktionella sidan som den kommersiella.