Nu har det vänt – för tv

Reklamköpen i tv ökade i augusti med 8 procent jämfört med samma månad i fjol. Det visar Mediebyråernas barometer. Men totalt sett minskade köpen med 8 procent. Och tappen för dagspress är ännu större.

Storstadspress minskade 24 procent under augusti jämfört med samma månad i fjol. Kvällspressen tappade 22 procent och landsortspress 14 procent av den del av försäljningen som kommer från mediebyråer.

Det totala tappat under augusti blev 8 procent vilket är den enskilt minsta minskningen under någon månad 2009.

– Många av våra medlemmar och samarbetspartners vittnar om att konjunkturen nu har blivit något mildare. En del annonsörer har återvänt och andra väljer att förlänga eller förstärka sin närvaro. Vi behöver dock några månader till på oss för att kunna konstatera att det verkligen skett en förändring. En svala gör ingen sommar, säger Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner i ett pressmeddelande.