Annons: Mediedagen 2019

”Gammelmedia” föder bloggvärlden

Analys

De traditionella medierna är nyhetsledande, bloggarna kommer efter, visar två undersökningar som Bengt Engwall, Norrköpings Tidningar, refererar. Men i de traditionella medierna dör en nyhet snabbare. Bloggovärlden fortsätter diskussionen.

UTAN DE TRADITIONELLA medierna, ”gammelmedia” skulle bloggvärlden stå sig slätt. Det visar två undersökningar. Det är de traditionella medierna som är källan till de allra flesta nyheter och bloggosfären ligger i genomsnitt 2,5 timmar efter i sin rapportering.

Blogg har på några år seglat upp som en mycket stor publiceringsform. Bloggar och andra digitala publiceringsformer har givit gemene man möjlighet att själv publicera sig, och det lär startas runt 200.000 nya bloggar per dag.

De flesta bloggar torde vara tämligen privata till sin karaktär, men det finns många bloggar som på något sätt behandlar de ämnen som vanliga medier traditionellt tar upp. Några av dem har lyckats dra fram riktigt tunga nyheter som kommit att sätta agendan för andra bloggar och traditionella medier.

Men de är undantag. Det visar två undersökningar. Medieforskaren Anker Brink Lund vid Copenhagen Business School har gjort en studie av nyheternas näringskedja. Den visar att dagstidningarna, public service och facktidningarna ännu idag är nyhetsledande, och förklarar det med att ytterst få av de icketraditionella medierna har journalistisk kompetens.

Lunds undersökning bekräftas av Cornell University i USA. I en gigantisk kvantitativ studie har universitetet analyserat nyhetsflödet på internet. Under tre månader följde man nyheters gång mellan totalt 20.000 nyhetssajter och 1,6 miljoner bloggar och andra icketraditionella medier.

Resultatet av analysen är att nyheter publiceras i traditionell media i genomsnitt 2,5 timmar innan de dyker upp i andra kanaler. Det finns förstås ett omvänt flöde också, men det är bara cirka 3,5 procent av den totala nyhetsmängden som går från icketraditionella till traditionella medier.

Ett annat fenomen som Cornell University fann genom sin undersökning är att nyheterna har mycket kortare livslängd i traditionella medier än i bloggosfären. Traditionella medier jagar nya nyheter medan bloggarna fortsätter diskutera de ”gamla” ämnena.

Bengt Engwall