Annons: Fojo

Dystra siffror från USA

Morgonkollen

Mediehusen i USA tappade 29 procent av sina annonsintäkter andra kvartalet i år. Vilket motsvarar knappt tre miljarder dollar. Det visar färska siffror från NAA. I dag kommer också siffror som visar hur den svenska marknaden gått under samma period.

Störst var raset för platsannonseringen. Den minskade 66 procent jämfört med samma period i fjol. Fastighetsmarknaden minskade med 46 procent och motorannonseringen med 43 procent. Det skriver Blomberg.com och hänvisar till siffror från Newspaper Association of America (NAA).

Minskningen under första kvartalet låg på 28 procent.

I dag kommer siffror från IRM om hur annonsförsäljningen gått andra kvartalet i Sverige. Allt pekar på att de kommer att vara sämre än första kvartalet. Då låg tappet för dagspress på 21 procent, marknaden som helhet minskade med 15 procent.

En marknad som dock fortsätter att växa är den indiska. Landets största tidning, Dainik Jagran, med en upplaga på 17 miljoner och en räckvidd på 54,5 miljoner, ökade sin annonsförsäljning andra kvartalet med 15 procent.

Den största utmaningen för tidningen är, enligt bedömmare, att hitta kompetenta journalister som kan skapa förtroende för tidningen, skriver Financial Times.