Annons: Mediedagen 2019

Kurvorna vänder uppåt – men inte för mediebranschen

Allt fler börjar se ljuset i tunneln. I dag presenterar till exempel Swedbank en rapport som säger att det ekonomiska läget har börjat ljusna. Men det kommer att dröja innan det vänder för mediebranschen.

Även om det är för tidigt att säga att allt är frid och fröjd menar Swedbanks chefsekonom Cecilia Hermansson att tillståndet i den finansiella sektorn förbättrats de senaste månaderna och att stämningsläget bland såväl hushåll, företag som aktörerna på finansmarknaden har blivit positivare.
Världsekonomin har nått botten och en återhämtning kommer att ske under årets sista sex månader. Hon pekar också på att Sverige ligger bra till då vi har relativt goda ekonomiska förutsättningar och därför kan skaffa sig fördelar när hjulen börjar snurra fortare.

Hela rapporten finns här:

Men det kommer att dröja innan det blir någon ljusning för mediebranschen. Det menar
Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer:
– De som gissar när det ska ske brukar ändå gissa fel.
Nedgången är på väg att plana ut men han pekar på att det beror på att man nu börjar mäta sig med perioder med rejält minskad tillväxt, istället för perioder med högkonjunktur som det var i början av 2008.
Han ser det dock inte som omöjligt att annonsköpen börjar ta fart relativt snart:
– Det är mycket psykologi i det. Många ligger i startgroparna. Och börjar det rulla på så…
– Men det krävs ett visst cash-flow för att de ska ta steget.

Några dramatiska förändringar på annonsmarknaden tror inte heller GP:s vd Lars Rundblom på:
– Botten är nådd. Men det kommer att plana ganska länge innan vi får en långsam uppgång. För den kommer inte att vara speciellt skarp, varken i höjd eller tid.
Någon ljusning varken under 2009 eller 2010 kan han inte se. Inte minst beroende på att det kommer att dröja innan arbetsmarknaden återhämtat sig och därmed också platsannonseringen kommer igång.
Några små ljusglimtar har han dock noterat:
– Detaljist- och varumärkesmarknaden har ökat något.