Bosse Svensson vill ta betalt för det lokala innehållet

Bosse Svensson, vd på Stampens utvecklingsbolag Mkt Media, ser de lokala marknaderna som den stora tillgången när koncernen ska börja ta betalt på nätet.

Att ta betalt för innehåll på nätet, kan det fungera i Sverige?

– Ja, i vart fall kommer vi att se försök. Vi kommer definitivt att prova det. Det är uppenbart att i den affärsmodell vi driver i print uppfyller vi ett behov som skapar en betalningsvilja hos kunden. Vi har varit för slarviga när det gäller att fundera över hur vi ska ta med oss den nyttan på nätet. Jag har del i det ansvaret och vi måste nu rannsaka oss själva.

Vad går det att ta betalt för?

– Vi måste prova oss fram inom ett antal olika områden. Jag tror inte att det går att skapa en grundprenumeration som liknar en tidningsprenumeration. Framtidens betalningssystem blir mer troligt summan av en mängd små delbetalningar. Vi ska testa dem en och en och sedan bygga en helhet av det, givet det vi levererar idag. Jag tror också att vi måste börja leverera andra saker.

Mer än premium har du varit inne på tidigare?

– Definitionen av premium är redaktionellt material. Jag tror att vi måste vidga det. Som Aftonbladet Plus som erbjuder allt från djupa nyheter och reseguider till viktklubb. Det är en flytande gräns. Lokala medier tillsammans med den lokala handeln och det lokala näringslivet har många områden att utforska tillsammans. Det görs redan i papperstidningen trots att det är en trubbigare form, nu måste vi börja göra det på nya plattformar. Vi har ett antal väldigt konkreta idéer som vi ska prova, förhoppningsvis redan i höst.

Är det främst för mobilen eller lika mycket för nätet?

– Vi har förhandlat fram operatörsavtal som ger oss möjligheten att ta betalt via mobilen. Att man kan betala med mobiltelefonen behöver inte betyda att man bara betalar för mobiltjänster, det kan också användas för småbetalningar för tjänster på webben.