Märks det att hushållen är gladare, Anders Sjösten?

15:45

Konjunkturinstitutet är överraskat över konsumenternas relativt positiva syn på läget. Land & Rikes vd Anders Sjösten ser vissa tecken som bekräftar attitydförbättringen.

– Jag vet inte hur jag ska svara, men jag har en känsla av det. Jag får en del signaler från mediebyråerna att det gått bra för kedjeföretagen, för detaljisterna under sommaren. För en del har det gått mycket bra. Och jag har fått det bekräftat från annat håll lokalt. Det är framför allt i köpcentrumen, som i Gävle, där det varit långa köer. Så känslan är rätt, konsumtionen är hyffsad.

– Men det har inte avspeglats i annonseringen på nationell nivå. Däremot hör jag från annonschefer på tidningarna att annonseringen lokalt har hållit sig bra. Och man anar en ljusning i höst.

Går det för er att sälja på bra försäljning hos detaljisterna och konsumtionskraften?

– Det är ju inte ett jättetydligt argument. I den mån man sparat in på marknadsföring borde det finnas ett uppdämt behov av att jobba med varumärken och att öka trafik i butik. Vi vet att annonsering i lokal tidning är nära köpbesluten.
– Och vi har fler offerter ute nu.

Hur ser kvartal tre ut?

– Än så länge syns inte det jag säger i bokningarna. Vi ligger långt under fjolåret, men vi jämför all time high med all time low.

Hur mycket sämre är det?

– Omkring 20 procent mot bokat i fjol.
– Men det hörs lite mer positiva tongångar, som sagt.

De flesta hushåll har inte fått det sämre under senaste året, tack vare skattesänkningar och låga räntor. Men Anders Sjösten ser en annan fara i spåren av krisen.

– Det som känns jobbigt är att det inte finns några tecken på att det ska bli några nya jobb.

Mats Dillén på Konjunkturinstitutet befarar att sysselsättningen ska fastna på en lägre nivå, på samma sätt som den gjorde det efter 90-talskrisen.

– Så kan jag också se det.

2009 är ett ”otroligt tråkigt år”, som Anders Sjösten uttrycker det. 1,4 miljarder av det som mediebyråerna förmedlar är borta.
– Det glädjande är att landsortspressen som segment klarat sig bättre än snittet.

Det handlar kanske om det du nämnt, att tidningarna är nära köpbesluten.

– Ja, det kan det göra.