Källström/fredag: Norsk journalist i fängelse efter insiderbrott

En norsk journalist på Nettavisen ska sona fyra månader i fängelse för olaglig insideshandel med aktier. En effekt av domen är att det nu är förbjudet för alla anställda på Nettavisen att handla med aktier.

Sommaren 2006 fick journalisten information om ett bolag från en vän som arbetar som börsmäklare. Tipset ledde till att journalisten köpte aktier i investeringsbolaget Sinvest. På den affären tjänade han omkring 9 000 norska kronor.

Tidigare hade journalisten också sålt sina aktier i DNO (Det Norske Oljeselskap); det skedde dagen före Nettavisen publicerade en negativ artikel om DNO.

Dessa affärer ledde till misstankar om insideshandel och snart genomförde den norska finanspolisen, Ökokrim, en razzia i Nettavisens och NA24:s lokaler i Oslo för att säkra möjliga bevis i den påstådde insideshandeln. Journalisten var under den aktuella tiden utlånad till NA24, som är en ekonomitidning på nätet.

Journalisten åtalades på fyra punkter, men blev frikänd på tre av tingsrätten. Men på den fjärde punkten, handeln med Sinvest, blev han fälld. Det betyder att journalisten nu ska sitta fängslad i fyra månader; dessutom ska han betala 12 000 kronor till den norska statskassan.

Journalisten har ännu inte bestämt om han ska överklaga domen. Journalisten är fortfarande kvar på Nettavisen, men han sysslar inte med redaktionellt arbete.

På många redaktioner saknas det fortfarande klara regler för vilka ekonomiska aktiviteter journalister får vara inblandade i. Nettavisen har nu infört Norges strängaste regler för aktiehandel: ingen på redaktionen får längre handla med aktier. Tidigare gällde detta förbud bara medarbetarna på ekonomiredaktionen.

Domen visar att samhället ser mycket allvarligt på insideshandel. Nettavisens omdöme kan ha skadats något av den här affären. Men de nya regler som nu har införts på tidningen kan bidra till att öka förtroendet för Nettavisen, som är Norges ledande rena nyhetsleverantör på nätet.

 

Dansk redaktör anklagas för kursfusk

Nu har det även i Danmark avslöjats att en journalist har haft fingarna i syltkrukan. En tidigare redaktör för tidningen Penge & Privatekonomi har åtalats för att ha manipulerat aktiekurser för att tjäna pengar till sig själv. Han riskerar nu fängelse upp till fyra år.

Redaktören publicerade regelbundet sina egna aktieanalyser i tidningen för att ge läsarna tips om investeringar. Det läsarna dock inte visste var att redaktören ofta själv ägde aktier i de bolag han rekommenderade som investeringsobjekt.

Det redaktören sysslade med var scalping, en benämning på uppköp i en aktie som man kort tid därefter skriver att det är köpläge på i medierna. Därefter säljer man aktien med vinst när det positiva omnämnandet har gett resultat.

Det har visat sig att redaktören har ägt aktier i nästan samtliga av de bolag han skrev positivt om under ett och ett halvt år. Efter publiceringen av analyserna steg kurserna på de nämnda bolagens aktier med mellan 10 och 15 procent. Enligt polisen har redaktören kunnat håva in totalt 2,3 miljoner danska kronor på kursfusket. Den danska finanspolisen har åtalat redaktören för att i 13 tillfällen har företagit scalping.

När finanspolisen för drygt ett år avslöjade kursmanipulationen lämnade redaktören tidningen.

Den här affären har gett Penge & Ekonomi en kraftig repa i lacken. Frågan är om tidningen någonsin kan återskapa förtroendet hos läsarna efter detta grova kursfusk.

Christer Källström