Mktmedias nya mobilportaler

Alla tidningar i Stampen, Mittmedia och EK-koncernen får två portaler att jobba mot: mobilshoppen för tjänster mot användare och säljportalen för tjänster mot annonsörer. Jan Laurén leder arbetet. (Uppdaterad)

Alla tidningar i Stampen, Mittmedia och EK-koncernen får två portaler att jobba mot: mobilshoppen för tjänster mot användare och säljportalen för tjänster mot annonsörer. Jan Laurén leder arbetet. (Uppdaterad)

Sedan i augusti har Mktmedia byggt upp de mobila plattformarna. Jan Laurén, som leder arbetet, säger att om alla tidningar lade ut de bästa tjänsterna som uppenbarligen fungerat på någon tidning så skulle de få en lönsam affär.

– Arbetet har varit för fragmentiserat. Någon har valt en tjänst och jobbat lite med den, och någon annan med något annat. Dessutom har det varit lite ”one man show” på många tidningar, att en person har haft ansvaret för allt mobilt.

Mobilshoppen är redan lanserad som en intern portal för tidningarna inom sfären. Senare ska även externa utvecklare släppas in. I mobilshoppen finns alla mobila tjänster som utvecklats centralt eller av de enskilda tidningarna. Tidningarna kan sedan ladda tjänsterna med sitt lokala material.

– Allt vi gjort är sådant som är kravställt av tidningarna. Tanken är att alla ska kunna bygga tjänster och dela med sig av dem, och alla ska kunna skruva på de tjänster som någon annan gjort och lägga upp en förbättrad version. Det är inte bara tekniska lösningar utan hela koncept med tillhörande affärsbeskrivning och lanseringsmaterial.

Nu finns ungefär 20 standardtjänster upplagda, som tips, hälsnignar, sms-flash, mobilbetalning och kuponger. – Det är inget nytt, men de är skruvade för att det ska gå att få ut så mycket som möjligt från dem.

Hur ska tidningarna tjäna pengar på tjänsterna?

– Det finns inga killer apps. Ska du göra affärer måste du ha väldigt många tjänster, och det blir väldigt dyrt att själv utveckla och förvalta många tjänster.

Hur många behöver en lokaltidning tror du?

– 20 – 30 tjänster ungefär för att börja se intäkter i den här kanalen.

Nästa steg är säljportalen som lanseras i september. I första steget är den för tidningens säljare, men sedan ska även kunderna kunna logga in. I den första versionen innehåller den sms-bulk, reklam för returmeddelanden (när det finns rader över) och kuponger (värdebevis som går att handla för). I oktober ska även mobilsajternas banners gå att styra genom säljportalen. Mobilklubbar för kunderna kommer i ett senare steg. Tjänsterna kopplas ihop med det befintliga publiceringssystemet, för att alla ska kunna hantera dem. – Att du ska ha olika personer som sitter och gör saker i olika miljöer är ju helt galet. Nu kan webbredaktören välja webb eller mobil i samma system.

Värt att notera är att Mktmedias mobiltjänster kopplar upp utan aggregator, direkt mot operatören.

– Vi slipper ett mellanled och får högre intäkter, säge Jan Laurén.