Jardenberg: Helin och Mattsson har lyssnat mer på oss än ägarna

Utvecklingsbolaget Mindpark blev garanterat tre års finansiering av ägarna. Nu upphör finansieringen, på Mindparks egen begäran enligt vd Joakim Jardenberg.

Utvecklingsbolaget Mindpark blev garanterat tre års finansiering av ägarna. Nu upphör finansieringen, på Mindparks egen begäran enligt vd Joakim Jardenberg.

– Det här är en konsekvens av att vi faktiskt inte lyckats göra det vi från början förutsatt oss att göra. Jag anser att de lokala medieföretagen har fantastiska förutsättningar för framtiden, men om vi inte lyckas bygga på den visionen passar det mig utmärkt att ägarna drar sig ur.
Varför?
– Det är egentligen jag som initierat diskussionen. Skillnaderna inom ägargruppen är för stora, och det har accentuerats av krisen.
Vad gick snett?
– Planen var aldrig att ägarna skulle tjäna pengar i ett kortsiktigt perspektiv. Det här var främst ett försök att öka kunskapsnivån och vrida om attityden till framtidsfrågorna på ägarnas företag. Och där verkar det ju som att Thomas Mattsson och Jan Helin lyssnat mer på oss än våra egna ägare gjorde.
– Vi är rörande överens med ägarna om det långsiktiga perspektivet. De hade nog velat ha oss i ett viloläge ett tag men jag fungerar inte på det viset.  Är det på det viset är det inget för oss. När förutsättningarna ändras måste man ta konsekvenserna.
Vad är det rent konkret som har ändrats?
– Det blev svårare än vi väntat oss att föra dialog om de långsiktiga lösningarna. Men det blev svårare också på kort sikt, att få in tjänster och funktioner på tidningarnas sajter, det fanns inga resurser för det längre.
– Dynamiken mellan tidningarna och mellan tidningarna och Mindpark tog inte fart. Vi skulle enabla det, men det blev svårare än jag hade trott. Krisen har legat som en våt filt över branschen i gott och väl ett år.
Vad har ni bidragit med som gett ägarna mer intäkter?
– Vi har ju varit igång ett år, och ett antal konkreta projekt är resultatet av det året.
Har de gett några intäkter?
– Nja, i reda pengar är det framför allt det nya annonssystemet som sparar 2,5 miljoner per år och kommer att ge 2,5 miljoner i nya intäkter per år, det är fem miljoner per år.
– Vi för ju en kontinuerlig dialog med ägarna, det har vi alltid gjort. Vi har en hel del värden instoppade som olika ägare är olika intresserade av.
Mindpark fortsätter verksamheten till 30 juni.
– Som jag skriver i slutet av min blogg är det många som knackar på dörren, både för oss som individer och Mindpark som företag. Allt fokus har varit på att få det här avstampet, och nu ska vi fundera på vad vi vill välja att göra efter 30 juni. Jag håller alla dörrar öppna.