TS 2008: Fokus i nivå med konkurrenterna

 
- Det lönar sig med kvalitetsmagasin, säger TS vd Magnus Paulsson och menar Fokus, när han kommenterar upplagorna för 2008. Tidskriften var bland de mest vinnarna med en ökning med 4 800 exemplar.

Affärsvärldens drastiska tapp beror på att avtalet med SIF om medlemsupplaga upphört.

Martin Ahlquist, ansvarig utgivare för treåringen Fokus menar att upplageökningen i fjol, upp till 24 100 innebär att tidningen når upp i nivå med Affärsvärlden och veckans Affärer.

– I betald upplaga är vi större än veckans Affärer.

Är det lösnummer eller prenumerationer ni ökat?

– Prenumerationer.

Har ni rabatterat?

– Mindre än tidigare. Vår taktik är att det ska vara billigt att köpa tidningen. Som The Economist, hög kvalitet, men billig.

Vad ligger ert effektiva pris på?

– 695 kronor för ett helår. Lösnummerpriset är motsvarande 1505 kronor.

Hur har 2008 som helhet gått?

– Bokslutet är inte klart, siffrorna är inte klara. Självklart påverkas vi av lågkonjunkturen som andra.
– Vi har följt plan.

Planen innebär att förlusten ska minska. 2007 var den 18 miljoner. 2008 är inte ett vinstår, men mindre rött.

– Ägarna är långsiktiga.

Hur blir 2009?

– Vi ser samma verklighet som andra. Men vi klarar oss relativt väl. Vi räknar med att öka i upplaga.

Har ni några nyckeltal ni ska klara?

– Vår affärsplan tar hänsyn till de drastiskt förändrade förutsättningarna.