Socialstyrelsen vann Sirens demokratipris

 
Socialstyrelsen vann nyhetsbyrån Sirens nyinstiftade demokratipris, Årets registrator. Socialstyrelsen är bäst på att vårda offentlighetsprincipen.

Siren har fortlöpande koll på över 200 myndigheter i sin bevakning av ärenden, beslut och därmed kalendarier. Det blir en hel del konflikter om tillgång till handlingar och dokument, bland annat har Siren tagit en match med Försvarshögkvarteret som pågått sedan i höstas.

Ur arbetet och den dagliga kollen föddes idén att premiera de myndigheter som fungerar bra.

Siren berättade om det planerade priset vid registratorskonferenser i höstas, och det väckte omedelbart intresse.

– De har frågat hur de ligger till i tävlingen och när det avgörs, berättar Matti Larsson, Sirens chefredaktör .

Sirens Matti Larsson delade ut pris till Socialstyrelsens Margareta Ahl.

Priset bygger på Sirens fortlöpande koll, samt på ett test som gjordes för ett tag sedan, där de myndigheter som skött sig bäst fick en förfrågan om likartat material, och så klockade Siren hur lång tid det tog innan man fick besked.

I slutändan var Socialstyrelsen bäst – och fick pris och diplom igår. Margareta Ahl tog emot det.

I pristalet sa Matti Larsson:
”Demokrati förutsätter att medborgarna har kunskap om det samhälle de lever och verkar i. En sida av denna kunskap är den närmast obegränsade rätten till insyn i rikets förvaltning. Detta förutsätter en fungerande offentlighetsprincip.
Men principen räcker inte. Den måste också omsättas i praktik. Något förenklat: kan inte medborgaren se vilka handlingar som finns eller om han förhindras att ta del av dem har en viktig del av hans demokratiska rättigheter berövats honom.
Demokrati, draget till sin spets, förutsätter därför fungerande registraturer.”

– Registrator är en lite undanskuffad roll, säger Matti Larsson. De är värda erkännande.

– Utan dem, fungerande diarier och arkiv skulle mycket av journalistiken avstanna.

Margareta Ahl, som fick ta emot priset, är huvudregistrator i Socialstyrelsen. Hon tycker att prtismotiveringen ger en bra bild av hur registratur ska fungera. Ordning och reda är basen, då kan arbetet ske:
– Skyndsamt, och tillmötesgående.