Vad vill utlänningar läsa om Sverige, The Local?

15:45

 
Den engelskspråkiga nyhetssajten The Local, som produceras i Stockholm, slog rekord i oktober med över 580 000 unika besökare.

– En av våra mest lästa artiklar på senare tid är folkpartisten Birgitta Ohlssons gräl med Ryan Air (om sexistiska annonser, Medievärldens anmärkning). Den typen av nyheter där ett stort internationellt bolag med koppling till Sverige figurerar är alltid intressant, säger James Savage, redaktionschef på The Local.

Vilka är era kärnläsare?

– Utlänningar som bor i Sverige av olika anledningar. Personer som tvingats fly hit och blivit kvar, men också personer som till exempel jobbar på Ericsson. Vi har också märkt att vi i når andra generationens svenskar som är bosatta i andra länder.

Ni startade våren 2004. Trafiken är ökat successivt och nu är ni uppe i 580 000 unika besökare. Ni har i dag läsare i 214 länder. Vad tror du att det ökande intresset beror på?

– Att fler och fler fått upp ögonen för oss, men också att vi i allt större utsträckning citeras av andra medier. Allt färre utländska tidningar och nyhetsbyråer har korrespondenter i Stockholm, det innebär att intresset för att hålla koll vad vi skriver växer.

I våras startade ni en systersajt i Tyskland. Har ni fler planer på expansion?

– Ja, vi vill ta konceptet till fler länder. Men mer kan jag inte säga i dag.

Hur går det för er ekonomiskt?

– Bra, vi slog annonsrekord i oktober och det ser fortsatt bra ut.

The Local ägs av grundarna, James Savage och vd:n Paul Rapacioli, samt Sjätte AP-fonden och IQube.