Thomas Peterssohn

8 december, 2014 - 09:59

I kväll pratar Kuhnke kris med Thomas Peterssohn

Kulturminster Alice Bah-Kuhnke och Mittmedias vd Thomas Peterssohn diskuterar dagstidningarnas kris i kväll på Publicistklubben.

Frågorna för kvällens debatt är bland annat dagstidningarnas kris, dödläget i mediepolitiken och journalistikens digitalisering. Förutom Thomas Peterssohn och Alice Bah-Kuhnke kommer även medieforskaren Gunnar Nygren och Journalisten chefredaktör Helena Giertta att medverka.

Hela programmet här:

25 juni, 2014 - 09:59

Peterssohn: Tryggare med ägare som drar jämnt

Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn tror att den nya ägarbilden med två ägare som drar jämnt kommer att skapa arbetsro på Promediatidningarna.

Thomas Peterssohn säger att ägandet av Promedia, via Liberala Tidningar, inte fungerat bra.

– Vi har varit överens med Stampen och EK om att det inte varit den optimala lösningen. Det går inte att ha tre olika ägare som i sin tur bedriver olika verksamheter. Det finns ett stort behov av att integrera verksamheter med varandra och då finns behov av renodling, säger han.

18 juni, 2013 - 09:25

Mediechefer om det dystra 2014

1,5 miljarder i minskade annonsintäkter på två år. Dagspressen står inför nya prövningar när strukturomvandlingen visar sig gå fortare än vad många förutsett. UPPDATERAD

I år kommer dagspressen tappa annonsintäkter på omkring 900 miljoner kronor. Nästa år är prognosen att 600 miljoner annonskronor till försvinner. En prövad bransch ska prövas ytterligare.

30 maj, 2013 - 07:41

Siffrorna talar för Herlitz

Morgonkollen

Gunilla Herlitz har lägst odds när det gäller vem som blir ny vd för Bonnierkoncernen.

2.50 gånger pengarna ger spelbolaget Unibet för den som vill satsa pengar på att det blir DN:s vd Gunilla Herlitz som ersätter Jonas Bonnier.

Ulrika Saxon får oddset 3.75 och TV4:s vd Casten Almqvist 4.75.

17 december, 2012 - 09:43

Tryckstart efter lunch för Mittmedias tidningar

En mycket radikal förändring av pressläggningstiderna. Det är ett av alternativen när Mittmedia funderar på hur de ska kunna optimera printaffären.

Hur ska sportsidorna kunna vara relevanta om pressarna börjar rulla klockan tre på eftermiddagen? Det går Mittmedias sportchefer omkring och funderar på just nu på uppdrag av koncernledningen. De första svaren ska presenteras redan i början av nästa år.

10 december, 2012 - 13:31

Mittmedias vd om sparpaketet

– Det här innebär att vi börjar bygga en finansiering av vår journalistik på 2020-talet. Då är den betalda papperstidningen, i alla fall på väg att bli, marginaliserad menar Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn.

Omställningen till framtidens icke-analoga mediekonsumtion betyder att företagen måste skapa nya digitala affärsmodeller. Och att Mittmedias kostnader måste anpassas.

Exakt vad som kommer att hända om tillräckligt många inte nappar på erbjudandet att få ett antal extra månadslöner om de frivilligt lämnar företaget vill inte Thomas Peterssohn spekulera i.

10 september, 2012 - 15:55

Stort sparpaket på Dagbladet

10 miljoner ska sparas in. 2013 ska tidningen vara lönsam igen. Samtidigt avgår chefredaktören.

Fjolårets förlust var omkring 6 miljoner med presstödet. Årets förlust ligger på samma nivå. Nu har ägarna Mittmedia satt ner klackarna. Bokslutet för 2013 ska visa på vinst.

10 miljoner ska sparas in. Det ska ske med ett samarbete med Sundsvalls Tidning ”upp till gränsen för presstödet” enligt AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia.

29 augusti, 2012 - 13:01

Mittmedia storsatsar på utbildning

Var tionde anställd på Mittmedia får en personlig coach för att vara med och förbereda koncernen för marknadens krav i framtiden.

Det måste tänkas nytt. Och det måste göras snabbt. Så resonerar Mittmedias ledning och drar därför nu igång ett projekt som kallas Framtidsverkstaden. Där ska ett 100-tal nyckelpersoner arbeta med affärsutveckling, hitta nya produkter och skapa effektivare sätt att jobba.

6 mars, 2012 - 12:24

Mittmedia ska minska tryckerikapaciteten

Behovet av tryckerikapacitet kommer att minska ordentligt under de närmaste fem åren, tror Mittmedias vd Thomas Peterssohn.

De närmaste åren kan Mittmedia göra sig av med ett par tryckerier utan att det äventyrar åtaganden gentemot de egna tidningarna och externa kunder. På fem års sikt går det att minska antalet tryckerier ytterligare tror Thomas Peterssohn. Kanske som följd av ett samarbete med andra tryckeriföretag. Men tidsplanen är inte spikad:

26 januari, 2012 - 09:42

Så ska Mittmedia förändras

Mittmedia har inte ens börjat spara, enligt vd Thomas Peterssohn. Nu ska verksamheten effektiviseras på allvar.

Enligt Thomas Peterssohn har Mittmedia genomgått en kraftig tillväxtfas, genom företagsförvärv. Nu inleds en konsolideringsfas.

– Vi kan inte kasta oss ut och köpa bolag de närmaste två åren. Nu är det övergripande målet att få en hygglig baslönsamhet.

Är du nöjd med lönsamheten idag?