Svenska Dagbladet

23 augusti, 2016 - 14:11

SvD släpper en ny mobil innehållsprodukt

Tar upp kampen mot Facebook Canvas – lanserar SvD Mobile Story för att möta marknadens efterfrågan på contentannonser.

Med 1,5 miljoner unika besökare per vecka är mobilen SvD:s största kanal. Och de annonsörer som efterfrågar contentprodukter som är anpassade till mobilen ökar.

”Därför har vi internt utvecklat ett mer visuellt och snyggare annonsformat för mobilen”, säger Peter Oskarsson, digital affärsområdeschef på SvD Annons.

16 juni, 2016 - 00:00

Svenska Dagbladet bäst i klassen på digital räckvidd

Orvesto Konsument

Svenska Dagbladets digitala räckviddssiffror är med marginal bäst bland morgontidningarna. Chefredaktör Fredric Karén förklarar framgångarna.

I print har Svenska Dagbladet 336 000 dagliga läsare enligt senaste Orvesto Konsument. I den siffran ingår även alla e-tidningsläsare. Svenskans digitala räckvidd är betydligt större, 562 000 dagliga läsare. För varje printläsare har SvD alltså nästan 1,7 digital läsare. En sådan marginal har ingen annan morgontidning som ingår i undersökningen.

25 maj, 2016 - 09:14

Gunilla Asker om Svenska Dagbladets triumf i natt

Svenska Dagbladets flerkanalsstrategi blev i går kväll utsedd till Best in Show i tävling INMA Global Media Awards.

Sammanlagt tävlade 264 mediehus från 40 länder med närmare 700 bidrag.  INMA Global Media Awards är uppdelad i fem regioner. Svenska Dagbladets affärsmodell ”Pyramiden” vann först kategorin Best New Paid Content or Subscription Initiative. Sedan blev den bäst i Europa/Mellanöstern/Afrika och korades till slut till ”Best in Show”.

11 maj, 2016 - 08:38

Svenska Dagbladet förbättrar resultatet

De totala intäkterna för SvD ökade med två procent under årets första tre månader. Mycket beroende på en digital tillväxt med 39 procent.

Onlineintäkterna står nu för 18 procent av Svenska Dagbladets totala intäkter. En ökning med fyra procentenheter jämfört med samma period 2015. I pengar betyder det knappt 42 miljoner som kommer från läsar- och annonsintäkter från nätet. Båda kategorierna ökade under perioden, antalet prenumeranter med 80 procent och annonsförsäljningen med 33 procent.

6 april, 2016 - 11:22

Han blir digital utvecklingschef på SVT

Kristian Lindquist, i dag digital nyhetschef på riksnyheterna, får nyinrättad tjänst på SVT Nyheter och Sport.

Till SVT kom Kristian Lindquist 2014. Dessförinnan hade han arbetat som nyhetschef på Svenska Dagbladet.

29 februari, 2016 - 11:02

Ryssland till attack mot SvD:s nya korre

Ambassaden kallade i helgen SvD:s Maria Georgieva "hänsynslös och partisk" i rapporteringen om det nedskjutna passagerarplanet MH17 över Ukraina.

”Maria Georgieva godkänd som SvD:s korrespondent i Moskva (som förresten ännu inte fått en officiell ackreditering i Ryssland) pekar på ett absolut hänsynslöst och partiskt sätt ut den ryska ledningen som ansvarig för denna tragedi”, skriver ambassaden i Stockholm på sin Facebooksida enlig

29 februari, 2016 - 09:41

SvD:s reporter för kritisk – nobbad av Facebook

Morgonkoll

När Facebook fick veta att den journalist som Svenska Dagbladet ville skicka för intervjua anställda på europakontoret var Jack Werner blev det kalla handen.

Svenska Dagbladet anlitade Viralgranskarens skapare, journalisten Jack Werner, för ett större jobb om hot på Facebook. I den reportageserien fanns också planer på att göra ett besök på Facebooks Europakontor i Dublin och intervjua vissa nyckelpersoner om hur de ser på hotfulla inlägg.

26 februari, 2016 - 16:11

SvD liverapporterar Palme-mordet – 30 år efter skotten

På söndag klockan 20.00 drar Svenska Dagbladet igång en minutrapportering om mordet på Olof Palme.

Klockan 23.21 på söndag kväll är det exakt 30 år sedan dåvarande statsminister Olof Palme sköts till döds i centrala Stockholm. 

Mats Hayen, arkivare på Stadsarkivet och faktainsamlare för SVT:s "Vem tror du att du är", har gått igenom Palme-utredningens 10 000 sidor och plockat fram de bästa vittnesmålen åt Svenska Dagbladet. 

19 februari, 2016 - 10:34

Svenska Dagbladet ökar vinsten

Svenska Dagbladet tappar både annons- och upplageintäkter i print. Ökningen av de digitala intäkterna kompenserar inte bortfallet helt. Ändå ökade tidningen vinsten med 16 miljoner kronor.

Upplagetappet i print stannade på 3,5 procent för Svenska Dagbladet. Det orsakade minskade intäkter med knappt två procent. Sammanlagt fick SvD in 405 miljoner kronor där jämfört med 413 miljoner kronor för 2014.

Annonsintäkterna minskade med 40 miljoner kronor under fjolåret, från 364 miljoner till 324 miljoner. 

19 februari, 2016 - 08:59

Högsta resultat någonsin för Schibsted Sverige

Morgonkollen

Mediekoncernen Schibsteds verksamheter i Sverige redovisar ett resultat på 962 miljoner kronor för helåret 2015. Omsättningen uppgick till 5114 miljoner kronor.

"Under året har vi utvecklat vårt digitala ekosystem och befäst vår ledande position på marknaden. Våra digitala intäkter är nu över 60 procent, vilket är ett bevis på att vi leder utvecklingen", säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Siffrorna är ett bevis för att Svenska Dagbladets flerkanalsstrategi fungerar, kommenterar SvD:s vd Gunilla Asker: