reklam

27 juni, 2013 - 09:53

Här är årets bästa printreklam

Världens bästa printreklam 2013 har utsetts i Cannes. Här är vinnarna.

Smaken är som baken. Det är nog inte alla som gillar Land Rovers reklam i Dubai. Budskapet är att bilen tar dig dit du inte har en aning om vad som serveras till midddag. Till exempel fladdermussoppa. Men obs-värdet är det nog inget fel på.

Fler exempel nedan:

Bildtexter:

12 september, 2012 - 10:51

Handbok i att manipulera medier

Recension

Trust Me I’m Lying är en vitbok över hur man manipulerar medier 2012. Anders Mildner tycker att alla i mediebranschen borde läsa den.

– Pengar är roten till allt ont. De förstör hela samhället!

24 maj, 2011 - 12:09

"Ett otrevligt uppvaknande" - Mediebyråerna om tv-kaoset

Mediepanelen

Tre tv-ansvariga om vad tv-kaoset innebär för annonsörerna – och vilka alternativ som finns:

Håkan Gustafsson, Carat

Vilka konsekvenser märker ni av att tv är fullt?

5 november, 2009 - 22:00

Alla vinnare i 100-wattaren

Hela lsitan över de kampanjer som belönats med 100-wattaren, Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer pris:
Hela lsitan över de kampanjer som belönats med 100-wattaren, Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer pris:
13 mars, 2009 - 12:05

Källström/fredag: Norska DN lägger sig flat för finansman

Den annars så välskrivna norska finanstidningen Dagens Naeringsliv har trampat ordentligt i klaveret. För detta tvingades tidningen i går att på sin förstasida publicera en oförbehållen ursäkt till finansmannen Arne H. Fredly. Dessutom betalar Dagens Naeringsliv 1,6 miljoner norska kronor till Fredly.
Den annars så välskrivna norska finanstidningen Dagens Naeringsliv har trampat ordentligt i klaveret. För detta tvingades tidningen i går att på sin förstasida publicera en oförbehållen ursäkt till finansmannen Arne H. Fredly. Dessutom betalar Dagens Naeringsliv 1,6 miljoner norska kronor till Fredly.
27 februari, 2009 - 13:01

Källström/fredag: Norges tredje största tidning blir tredagars

 
Norges tredje största tidning, Aftenposten Aften, blir tredagarstidning från den 5 maj. Upplagan för tidningen, som är Aftenpostens eftermiddagsutgåva, har fallit successivt sedan 1998. Omläggningen är ett led i det omfattande kostnadsprogram som Schibsted nu satt igång.
  Norges tredje största tidning, Aftenposten Aften, blir tredagarstidning från den 5 maj. Upplagan för tidningen, som är Aftenpostens eftermiddagsutgåva, har fallit successivt sedan 1998. Omläggningen är ett led i det omfattande kostnadsprogram som Schibsted nu satt igång.
20 februari, 2009 - 15:50

Ahlberg/fredag: Lokalt och unika besökare för att lämna "dödens"

 
Ungefär en tiondel, tio procent, av reklaminvesteringarna på internet går till morgontidningarna. Storstadstidningarna får två tredjedelar, resten går till de större landsortstidningarna. Men beloppen är försvinnande små, jämfört med tidningarnas totala reklamintäkter.
  Ungefär en tiondel, tio procent, av reklaminvesteringarna på internet går till morgontidningarna. Storstadstidningarna får två tredjedelar, resten går till de större landsortstidningarna. Men beloppen är försvinnande små, jämfört med tidningarnas totala reklamintäkter.
19 februari, 2009 - 11:39

Reklamrekord 2008 - men slutet tufft

 
2008 blev ett rekordår i reklaminvesteringar enligt IRMs statistik. Bäst av de stora gick internet och tv. Dagspress drabbades hårt av nergången mot slutet av året.
  2008 blev ett rekordår i reklaminvesteringar enligt IRMs statistik. Bäst av de stora gick internet och tv. Dagspress drabbades hårt av nergången mot slutet av året.
25 november, 2008 - 09:31

Reklambranschen slår sexistiskt rekord

Reklambranschen har aldrig varit så oetisk och sexistisk, i alla fall att döma av årets fällningar i ERK. Förra årets toppnotering är redan slagen, skriver Riksmedia-Nytt.
Reklambranschen har aldrig varit så oetisk och sexistisk, i alla fall att döma av årets fällningar i ERK. Förra årets toppnotering är redan slagen, skriver Riksmedia-Nytt.
27 oktober, 2008 - 17:06

MER fäller chipsreklam med enbent man

Marknadsetiska rådet (MER) anser att OLW:s chipsreklam med en enbent man är ett tydligt exempel på dålig smak och undermålig reklam. OLW:s reklam riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring, skriver rådet.
Marknadsetiska rådet (MER) anser att OLW:s chipsreklam med en enbent man är ett tydligt exempel på dålig smak och undermålig reklam. OLW:s reklam riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring, skriver rådet.