betallösning

14 maj, 2013 - 15:14

Premier League ska locka digitala kunder till The Sun

I sommar börjar The Sun ta betalt på nätet. Två pund per vecka kostar det att få tillgång till allt digitalt material.

Bland annat ska besökarna erbjudas exklusiva inslag från Premier League. Det och annat material ska säljas som plustjänst för två pund per vecka från och med första augusti.

30 april, 2013 - 12:53

Minskad tillväxt för NYT:s digitala prenumeranter

Jämfört med första kvartalet i fjol fick New York Times färre nya digitala prenumeranter. Men antalet prenumeranter ökar fortfarande stadigt.

Första kvartalet i år ökade New York Times med 35 000 nya prenumeranter. Det är den lägsta tillväxten av nya prenumeranter sedan betallösningen lanserades.

35 000 nya prenumeranter innebär dock fortfarande ökade årliga intäkter på 6 - 7 miljoner dollar.

6 februari, 2013 - 11:39

2500 digitala prenumeranter på ett dygn

Under första dygnet med Sydsvenskans nya betalmodell ville så många registrera sig att det tillfälligt blev belastningsproblem.

Det blev en stor anstormning av Sydsvenskans prenumeranter under de första 24 timmarna med det nya betaldraperiet. Över 2 500 ville registrera sig som digitala läsare och få tillgång till allt – överallt.

Trycket var stundtals så högt att det blev belastningsproblem.

8 januari, 2013 - 12:46

Sydsvenskans betalmodell färdig

Nu lanserar Sydsvenskan sina betallösningar. Läsaren kan välja mellan tre olika nivåer.

Inom några veckor börjar Sydsvenskan ta betalt för sitt nätmaterial. Tidningen väljer då den så kallade frekvensmodellen – ett visst antal artiklar på nätet är gratis, därefter kostar det pengar. 149 kronor i månaden för full access.

Sydsvenskan har under den gångna hösten arbetat med olika betallösningar. Målet var att införa en mjuk betalvägg vid årsskiftet.

7 december, 2012 - 10:30

Washington Post planerar betalmodell

Washington Post kommer troligen att introducera sin betallösning under 2013.

Enligt Wall Street Journals källor handlar det om en så kallad metered model, som ger besökaren ett antal gratis artiklar innan den måste betala. 

Läs mer i Wall Street Journal.

4 december, 2012 - 12:39

Så ser JP:s betallösning ut – premiär i dag

I dag är det premiär för Jyllands-Postens nya betallösning. JP Premium är gratis för tidningens abonnenter, övriga får betala 99 danska kronor i månaden för att få tillgång till allt material på nätet.

Efter långa förberedelser presenterar J-P i dag sitt nya 'digitala betalningsuniversum', som man kallar det. Förebilden är Le Monde och The Wall Street Journal, vilka tidningen har haft många samtal med.

13 augusti, 2012 - 14:23

Svenska Dagbladet inför betallösning

Svenska Dagbladet jobbar med en integrerad betallösning för alla digitala kanaler. Lanseringen kan komma redan före årsskiftet.

Visionen är att ha ett inlogg för Svenska Dagbladets hela digitala utbud. Sajten, mobilen och appar.

Lanseringen är tänkt att ske före årsskiftet, enligt vissa källor. Men Fredric Karén, chef för SvD.se är mer försiktig:

– Jag tror inte att det blir på den här sidan nyår.

Hur affärsmodellen kommer att se ut är inte spikat.  

21 maj, 2012 - 16:34

Schibsteds betalmodell ”en succé”

300 prenumerationer första veckan. Fædrelandsvennen har sålt minst sagt bra sedan de introducerade sin betallösning på nätet.

– Första veckan har varit helt fantastisk, en succé. Vi måste gå tillbaka till tidigt 1980-tal för att hitta lika många nya prenumeranter, säger vd Harald Jacobsen till den egna tidningen.

Första veckans rekordförsäljning har hållit i sig. Nu har de sålt omkring 600 prenumerationer, varav runt hälften på antingen dag- eller månadsbasis.

15 maj, 2012 - 08:54

Schibsted testar betallösning

En norsk tidning blir först ut när Schibsted nu testar sin nya modell för att ta betalt på nätet. Alla som hakar på får minst ett ex av papperstidningen.

För den som vill läsa Fædrelandsvennen på nätet finns det från och med i dag två alternativ. Antingen hålla till godo med innehållet på förstasidan eller betala för sig. Och alla som väljer att slanta upp får också papperstidningen på köpet.

7 maj, 2012 - 14:39

Så tar Kauppalehti betalt på nätet

Finska affärstidningen Kauppalehti lanserar idag en ny prenumerationsmodell med digitala paket och betalwebb.

Snabba nyheterna på nätet och djupare analyser i pappersversionen.

Det är modellen när Finlands ledande affärstidning Kauppalehti idag kommer ut i ny form.

– Samtidigt erbjuder vi ett mer varierat abonnemangsutbud, berättar Johanna Suhonen, chef för innehållsförsäljningen.