De svarta siffrorna är enligt VF:s vd Ulrika Obstfelder Peterson ett resultat av god kostnadskonstroll och ökade digitala intäkter.

Under 2015 gick mediehuset Värmlands Folkblad med 2,6 miljoner i vinst före skatt:

– Resultatet är mycket bättre än vår budget för 2015. Vi hade inte trott att det skulle bli en så stor vinst. Men det beror på att vi har jobbat med att hålla koll på våra pengar och samtidigt har säljet gått väldigt bra, säger Värmlands Folkblads vd Ulrika Obstfelder Peterson och fortsätter:

– Och så har vi en fantastisk personal som bestämt sig för att spotta i nävarna och jobba på utan att ge upp – det tror jag är den stora nyckeln.

Koncernen hade förra året en nettoomsättning på 72,7 miljoner kronor (till detta kommer presstödet 19,1 miljoner kronor). Det är en ökning i omsättning på 200 000 relativt år 2014.

År 2014 ökade Värmlands Folkblad sina digitala intäkter med 144 procent och förra året ökade mediehuset de digitala intäkterna med 60 procent.

– 2014 års ökning var visserligen från låga nivåer. Men att vi orkar öka ytterligare 60 procent efter att ha gjort en så stor ökning beror på att vi valt att jobba med det digitala som ett eget fokusområde.

I en tid när branschen som helhet tappar annonsintäkter på närmare 13 procent har VF gjort en tillväxt på annonssidan på en halv procent.

– Att vara en andra tidnings-koncern innebär att man hela tiden måste jobba väldigt aktivt på sin lokala marknad, men det gör också att vi inte påverkas lika mycket av riksannonseringens svängningar.

Värmlands Folkblad:s dotterbolag VF Tryck har ju ett civiltryckeri. Hur mycket av vinsten är tidningsverksamhet och hur mycket är pressverksamhet?

– VF Trycks resultat för 2015 är tyvärr lite sämre än resultatet för 2014, men landar ändå på 1,3 miljoner.

Vad har du för förväntningar på 2016?

– Jag har väldigt stor respekt för 2016. Vi har lagt en offensiv budget för året där vi hoppas att vi ska klara av att både hålla och öka våra intäkter.