90 procent av Sveriges publicister kommer under augusti kräva att sajtbesökarna tar bort en eventuell annonsblockerare för att få fri tillgång till innehållet. En gemensam aktion är enda sättet, anser IAB Sveriges vd.

Bland deltagarna finns bland annat Bonnier, Schibsted, MTG, Discovery och flera lokalpublicister – däribland Mittmedia. Aktionen kommer att ske under augusti på samtliga publicisters sajter.

– Ingen enskild publicist vågar göra det här av rädsla för att tappa trafik till konkurrenterna. Enda sättet att genomföra det är därför att alla går ihop och har samma kommunikation, säger IAB Sveriges vd Charlotte Thür och berättar vidare om bakgrunden till initiativet:

– Det här arbetet startades i december utifrån IAB:s styrelses förslag att vi skulle satsa rejält på den här frågan. Så vi samlade de flesta svenska publicister och fick ett uppdrag att gå vidare för att gemensamt starta sätta igång det här arbetet.

För drygt ett år sedan hade 20 procent av svenskarna annonsblockerare. I dag ligger samma siffra på omkring 30 procent.

– Utvecklingen går snabbt nu och vill vi ha kvar ett stort utbud av publicister känns det inte som ett alternativ att sitta kvar i båten och hoppas att det bara löser sig.

Charlotte Thür berättar att aktionen delvis görs i ett slags utbildande syfte eftersom många inte reflekterat över vad en annonsblockerare innebär i förlängningen:

– När den här informationen dyker upp tvingas man ta ställning: Vill jag fortsätta såhär eller ska jag betala?

Vad hoppas ni att den här aktionen ska leda till?

– Framför allt till att vi kan utbilda och samla in data kring hur konsumenterna beter sig när vi talat om att vi antingen måste visa annonser eller att publiken behöver betala på något annat sätt, säger Charlotte Thür och fortsätter:

– Sedan får man utvärdera det här frekvent och se vad som händer.

Parallellt med arbetet inför augustis aktion arbetar IAB i specialistgrupper som bland annat försöker utreda hur annonsmiljön kan förbättras.

– Vi gör vår hemläxa genom att försöka skapa bättre annonsmiljöer också. Det är viktigt att framhålla att vi arbetar med båda de här två spåren.