Avtalet gäller regional annonsförsäljning, främst i mobilen.

I februari skrev Medievärlden om att Schibsted inlett ett samarbete med det Luleåbaserade säljbolaget Reklam365 för att satsa på annonsförsäljning i Norrbotten. Nu står det klart att mediekoncernen gör ytterligare en etableringssatsning – denna gång i Västerbotten.

Det inledda samarbetet mellan Schibsted Sverige och Umeå Tidning ska enligt ett pressmeddelande fokusera på kvalitativ, geografiskt styrd annonsering ner på kommunnivå.

”Med det här samarbetet kan vi mycket snabbt etablera oss i en region med goda tillväxtmöjligheter”, säger Johan Jepsson, annonschef lokalt, Schibsted Sales & Inventory, i en kommentar.

Samarbetet ger Västerbottenannonsörer tillgång till lokalt styrd annonsering i de digitala kanalerna på Aftonbladet, Omni, tv.nu och klart.se, vilka tillsammans når 88 proent av befolkningen i Umeå-regionen, enligt Orvesto.

”Våra kunder har under en längre tid önskat att Umeå Tidning skall erbjuda digital annonsering. Genom samarbetet med Schibsted kan vi nu leverera mycket starka digitala kanaler för de annonsörer i Västerbotten som vill nå sin lokala och regionala marknad”, säger Magnus Bringhammar, vd Umeå Tidning.

Gratistidningen Umeå Tidning har en upplaga i Umeå på 67 200 exemplar.