Mittmedia har ingen miljard på banken. Därför är det nödvändigt att spara så att koncernen har råd med att ställa om till en digital verksamhet. Det menar vd Thomas Peterssohn.

Mittmedia har flera år levererat både digital tillväxt och lönsamhet. Men lönsamheten för koncernen hänger mycket ihop med att verksamheten har effektiviserats och rationaliserats. Ägarstiftelsen har satt som mål en marginal på 10 procent. Men enligt vd Thomas Peterssohn finns det nu en förståelse för att det kan vara svårt att nå dit i dagsläget, utifrån hur det ser ut för branschen.

Måste marginalen ligga på den nivån?

– Mittmedia måste löpande tjäna bra med pengar i medierörelsen för att finansiera omställningen av papperstidningarna och för att investera i digital verksamhet. Vi har ingen miljard på banken som vi kan luta oss mot. Det är också en förklaring till att vi faktiskt har en bra lönsamhet.

Kommer den besparingen räcka för att det inte måste till ett liknande sparpaket som detta nästa år för att ta höjd för resultatet 2018? 

– Mittmedia jobbar inte med sparpaket utan kontinuerlig anpassning av kostnaderna. Vi kommer att omstrukturera och effektivisera vår verksamhet varje år under överskådligt tid. Däremot kommer vi sannolikt inte genomföra stora företagsintegrationer varje år.

Har Mittmedias tapp när det gäller printintäkter någon koppling till det strategiska beslutet att optimera kanalen som du ser det?

– Vi tappar annonsintäkter i print men inte mer än många andra. På upplagesidan har vi hittills haft till och med ökande intäkter från print. Så det är inte dagens ekonomi som driver våra förändringar utan analysen av hur det kan komma att se ut om fem år om vi inte gör något.

Gjorde den avbrutna affären med Svenska Dagbladet att kravet på åtgärder ökade och att sparkraven växte? 

– Nej, vi måste effektivisera verksamheten kontinuerligt för att anpassa oss till lägre intäkter. Det hade vi gjort även om vi förvärvat SvD. Att vi omorganiserar just nu ganska naturligt eftersom vi precis har förvärvat Promedia och ska slå ihop verksamheterna.

Kommer det att bli aktuellt med frekvensnedgång på någon eller några tidningar i närtid?

– Vi räknar med att gå ner i frekvens på en av våra mindre tidningar i år, men något beslut är inte fattat ännu. Mer än så finns just nu inte i planen 2016. Men frågan är naturligtvis under utredning när vi tittar framåt ett par år tiden.

Hur definierar du ”mindre titlar” Är det de före detta Ingresstidningarna?

– Jag vill avvakta med den frågan.

VLT och de före detta Ingresstidningarna ska nedbemannas med 26 tjänster enligt förslaget. (Se separat artikel) Är anledningen till att tidningens förra chefredaktör Thelma Kimsjö lämnade koncernen att hon inte ville genomföra en sådan kraftig personalminskning?

– Thelma Kimsjö valde att sluta redan i samband med att affären blev färdig och det stod klart att rollen som tidningschef inte skulle finnas kvar.

Hur många Mittmedia-tidningar kommer att gå ner i frekvens 2017?

– Vi har sett frekvensnedgångar i Norge och Finland 2015 och ett par mindre tidningar i Sverige har aviserat det i år. I vår interna strategiprocess är frekvensfrågan aktuell, men vi har ännu inte beslutat någon plan. Jag tror att 2017-2018 blir avgörande år för hela branschen.

Kommer det att bli övergångar till dagtryck eller någon annan åtgärd som gör det möjligt för er att stänga någon eller några tryckerier nästa år? 

– Vi stängde ett tryckeri 2015 och under det här året kommer vi att göra en ny översyn av hela tryckeristrukturen i samband med strategiprocessen för hela Mittmedia.

Att tappet för printannonseringen inte kompenseras av ökade digitala intäkterna är en stor anledning till effektiviseringsbehovet. Men dessa kurvor verkar inte mötas på länge. Hur länge tror du det dröjer innan onlineintäkterna är på den nivå som krävs för en hållbar verksamhet? 

– Det är en utopi att digital tillväxt skulle kompensera printtappet. Alla tidningar kommer att behöva anpassa sig till väsentligt lägre intäkter i framtiden. Men när även kostnaderna är digitala kan det ändå vara en uthållig affär. Jag tror att detta kommer mycket snabbare än många tror. Redan idag pratar flera stora dagstidningar i Europa om att gå över till helt digital utgivning.

Kommer det att ske fortare på Mittmedia än övriga i svensk dagspress?

– Nej, jag tror att andra kommer att tvings stänga ner print före oss. Mittmedia kommer att ge ut papperstidningar även 2020, men i mindre upplagor, lägre utgivningsfrekvens och kanske på andra tider än idag. Det behöver inte vara så dramatiskt.