Efter starkt avslut på 2015 – räknar med högtryck på reklammarknaden.

2015 års sista kvartal var starkt. Medieinvesteringarna växte med 6,7 procent relativt samma kvartal 2014, och parallellt minskade den tryckta dagspressens tapp.

”Det fjärde kvartalet 2015 var överraskande starkt, inte bara vad gäller medieinvesteringar utan också vad gäller den svenska ekonomin. Och nu är signalerna på marknaden att även 2016 börjat starkt, det gör att vi har skruvat upp förväntningarna på året, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Totalt räknar IRM med att medieinvesteringarna kommer att omsätta nära 34,3 miljarder kronor under 2016. Det skulle motsvara en ökning med 4,2 procent jämfört med året innan.

”Med ett högtryck för medieinvesteringarna så kan många medier göra ett bra 2016. Givetvis ser vi stor tillväxt digitalt, men även utomhus har en stark trend, något som vi också sett internationellt. Även radio, bio och butiksmedia förväntas gå mycket bra”, avslutar Madeleine Thor.