Modemagasinet får nya medarbetare och ny form – samtidigt outsorcas produktionen.

Petra Tungården tar över som chefredaktör för Metro Modes magasin. Samtidigt knyter man till sig art directorn Staffan Frid, som tidigare arbetat på bland annat Café och Plaza Magazine. Hans uppdrag blir att ge magasinet en ny form.

I dag släpps årets första utgåva. Teamet bakom magasinet består av nya chefredaktören Petra Tungården, modechefen Pamela Bellafesta samt den nytillträdde ad:n Staffan Frid.

”Den nya formen känns osvensk och har ett nytt uttryck som vi är grymt peppade på. Det är verkligen ett superteam som jobbar med magasinet nu och det märks också att det är ett ökat intresse för magasinet”, säger Petra Tungården.

Förra året inleddes ett förändringsarbete på metromode.se. Sajten fick bland annat en ny digital strategi samt mer redaktionellt material inom livsstil, vilket gjorde att antalet besökare på sajten ökade:

”Den framgångsrika förvandling som vi har gjort på metromode.se kommer även att speglas i det nya magasinet. Bland annat suddar vi ut gränserna mellan mode och inredning, vilket känns helt rätt just nu”, säger Petra Tungården.

Samtidigt flyttas produktionen av magasinet ut. Fortsättningsvis får produktionsbolaget Rehnberg & Swartz, som också gör SvD Perfect Guide, ansvar för produktionen.