Och de nominerade är:

ÅRETS SAJT

Lokaltidningen

Nacka Värmdö Posten

Direktpress

Kriterier:

1. Lokalt relevant innehåll som är a) aktuellt och b) nyttigt för läsarna/användarna

2. Tillgänglighet och användarupplevelse här bedöms två delar: Teknisk design - Mobil/web, surfplatta, snabbhet samt grafisk design

I juryn: Marie Andervin, grundare vd för Digital Intelligence Scandinavia AB och Björn Lorentzi, vd och ägare av Media 720

 

ÅRETS ETTA

Liljeholmen/Älvsjö

Xtra Borås

Örebroar’n

Kriterier:

1. Design (smakfull kombination av annons och redaktion)

2. Läslust/”blädderlust”

I juryn: John Bark, tidningsdesigner

 

ÅRETS REPORTAGE: Kategori ”Sport, kultur, nöje”

Lokaltidningen Vellinge

Umeå Tidning

Västerås Tidning

ÅRETS REPORTAGE: Kategori ”Politik, samhälle, näringsliv”

Södra sidan Huddinge

Xtra Borås

Hässelby Tidning 

ÅRETS REPORTAGE: Kategori ”Personporträtt ”

Markbladet

Södra Sidan

Umeå Tidning

Kriterier:

1. Förmågan att genom val av ämne, stil, språkbruk, intervjupersoner med mera återspegla det som sker i det lokala samhället

2. Förmågan att presentera artikeln på ett lättbegripligt och intresseväckande sätt

3. Förmågan att beröra läsarna

I juryn: Mikael Marklund, juryordförande, Medievärlden, redaktör och vd/delägare på medievarlden.se, Mikael Sönne, chefredaktör Västervikstidningen samt Bo Holmström, tv-reporter, debattör och författare samt vinnare av stora journalistpriset 2007 och TV priset Kristallen 2015

 

ÅRETS SÄLJAKTIVITET

Din Lokaltidning Sandviken

Västerås Tidning

Umeå Tidning

Kriterier:

1. Fått en kund eller kundgrupp att se möjligheterna i gratispressen och därmed tagit marknadsandelar från annan media.

2. Gjort en extraordinär insats som gett nya intäkter eller skapat nya möjligheter. Kombinationsaffärer print/digitalt är meriterande.

3. Verkat för gratispressens position i stort och skapat affärer som gynnat andra titlar inom segmentet. (Ramarna är vida i denna kategori)

I juryn: Thomas Nyhlén fd vd på Mitti, numera försäljningschef på Nerom annonsförsäljning och Lars-Åke Pettersson, fd ägare och vd på Östgötatidningen, numera ägare av reklambyrån PPR.

 

ÅRETS INITIATIV

Sigtunabygden, "sigtunabygden.se"

Svenljunga Tranemo Tidning, "JaguarMagasinet"

Västerås Tidning, "Business"

Kriterier:

1. Nytt intäktsben! (gärna mobilt eller inom social media)

2. Annonsörsnytta (förnyelse av den lokala annonsaffären)

3. Användarnytta

I juryn: Johan Svensson, affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication samt utgivare av explorecurate.com.

 

ÅRETS FOTO

Xtra Borås

Lokaltidningen Commersen

Umeå Tidning

Kriterier:

1. Förmågan att genom val av upplägg, stil, bildspråk, fotografiskt kunnande med mera spegla det som sker i det lokala samhället

2. Förmågan att representera artikel eller reportage på ett lättbegripligt och intresse-väckande sätt

3. Förmågan att beröra läsarna

I juryn: Bosse Johansson, fd. kvällstidningsfotograf på Aftonbladet samt 25 år som frilansande nyhetsfotograf.

 

ÅRETS GRATISTIDNING

Nacka Värmdö Posten

Södra Sidan

Xtra Borås

Kriterier:

1. Helhetsintryck av tidningen

2. Läsvärde och upplevelse

3. Tidningens utveckling & nytänkande

I juryn: Fredrik Svedjetun, Dagens Media chefredaktör och ansvarig utgivare, Nathalie Malmsten, PostNord, chef gratistidningar samt Dennis O Krook, affärsutvecklare, Krook Media.

Vinnarna koras på Gratistidningarnas branschdag den 8 april.