Max Berggren på Bonnier News har utvecklat ett verktyg för att göra mediebranschen mer medveten.

Den världsberömda svenska jämställdheten kan inte sammanfattas bättre än i Shamebot: ett verktyg för ökad kvinnorepresentation i media, utvecklad av en ung man under hans pappaledighet.

”Ett av de utlösande tillfällena var när jag kollade på IMDB:s topplista över de bästa 100 filmerna genom tiderna”, berättar Max Berggren, sedan sommaren 2015 anställd som Data Scientist på Bonnier News. ”Mansdominansen var markant.”

Shamebot (@Shamebot_se på Twitter) är automatiserad och söker, enkelt uttryckt, igenom svenska tidningsartiklar efter bevis på kön. Det kan handla om könade termer som han, hon, syster, bror och så vidare, förklarar Berggren, eller om ett namn.

Boten söker efter namn i texterna och slår sedan upp dem mot Statistiska centralbyråns databas. Om mer än 95 procent av antingen män eller kvinnor bär namnet ifråga definieras det som manligt alternativt kvinnligt.

Ju högre andel kvinnor i artiklarna, desto högre upp på Shamebots lista klättrar man. Medierna ”pingas” när de hamnar i toppen – och det fungerar som en morot, menar Berggren:

”Vid starten sa Shamebot ’du är sämst’ till dem som hamnade lägst ned, men det gav ingen konstruktiv känsla. Nu meddelar den bara när du är bäst.”

Även de medier som har fått kritik har dock varit positiva: ”Jag tror att det finns ett sug efter att jobba med sådana här frågor – och att många känner, ’äntligen har vi en siffra att ta ställning till. Det är demokratiskt viktigt. Man kan inte förändra något om man inte mäter.”

Medievärlden har åtminstone för tillfället anledning att vara stolta: sedan undertecknad artikelförfattare i hemlighet lade till vår sajt Medievarlden.se på Shamebot förra veckan, har vi haft en jämn könsfördelning på nästan 50/50 kvinnor och män.

Det har inte sett så bra ut i svenska medier på länge som på Kvinnodagen den 8 mars, noterar Max Berggren. Men under vanliga dagar kan könsbalansen vara långt mer ojämn: ”Det finns ett samband mellan att de medier som arbetar aktivt med de här frågorna, som Metro och ETC, också är de som återfinns i toppen (till vardags).”

Tog det lång tid att konstruera Shamebot?

”Inte alls. Den första versionen byggde jag på kvällarna under ungefär två veckors tid”, säger Berggren, som understryker att skapelsen är helt intressebaserad och alltså inte gjord på uppdrag åt någon mediekoncern.

Representationen i media påverkar hur man tänker, understryker Max Berggren: ”Och i det långa loppet hur man värderar män och kvinnor och deras arbete – exempelvis om det har blivit en outtalad praxis på redaktionen att främst använda män som experter.”

Varje dygn skickar Shamebot ut ett resultat på Twitter om vem av de anmälda nyhetssajterna (utöver de som Berggren själv lagt till) som är ”bäst”. Citationstecknen är viktiga här; Max Berggren påpekar att bara för att en tidning har femtio procent kvinnor eller mer i sina artiklar under en viss dag, innebär det inte att deras nyhetsbevakning automatiskt är jämställd.

Shamebot granskar till exempel inte artiklarnas vinkel, som i teorin kan vara hur fördomsfulla som helst. Nästa steg för Shamebot är därför att bli ännu mer specifik.

Max Berggren håller just nu på att ta fram ord som kan ge en fingervisning om hur medierna porträtterar kvinnor respektive män. Redan i prototypstadiet har Berggren noterat att det sensationslystna ordet “avslöjas” används 2.45 gånger oftare i en kontext med kvinnor än män.

”Sedan dyker det upp andra mindre trevliga ord som våldtäkt som av förklarliga skäl nästan uteslutande är förknippade med kvinnor. Min förhoppning är att på ett lättbegripligt sätt kunna visa hur språkbruket skiljer sig när det är män eller kvinnor som omnämns.”

Berggrens dröm är att Shamebot ska bli lika etablerat i mediebranschen som KIA Index: ”Nu är det jag som har satt upp reglerna. Ändå är det viktigt att ta första steget mot något etablerat som folk benchmarkar sig mot.”

Om man bestämmer sig för att åstadkomma en förändring, kan den också bli möjlig, konstaterar Max Berggren – och uppmanar andra män att ta sitt ansvar för att åstadkomma ett jämställt samhälle: ”Egentligen handlar det om att män ska börja släppa ifrån sig makt. När det kommer till kritan är det svårt att släppa ifrån sig makt, svårt att inte ta den makt man har sett andra av samma kön inneha.”

Fakta om Shamebot:

* Grundades sommaren 2015 av Max Berggren, då pappaledig från sina studier som civilingenjör i energiteknik på KTH.

* I dagsläget är 26 svenska tidningar med, däribland alla stora dagstidningar och public service, samt lokaltidningar som NA.se och specialtidningar som Breakit.se. ”Jag lägger enkelt till den som önskar vara med”, meddelar Berggren.

* Det är kostnadsfritt att vara med i den dagliga statistiken. För att få tillgång till djupare analyser betalar medieföretagen månadsvis, ”som en Netflix-tjänst”. Snart kommer även bilder och språkbruk att analyseras.

Max Berggren om Shamebots framtid:

”Jag har registrerat alla huvudfoton som används i artiklar för att kunna analysera dem och på så sätt registrera hur många män och kvinnor som används i bilder.” Något Berggren redan har noterat är att män är fotade rakt framifrån medan kvinnorna ofta syns på väg någonstans, fotade sidledes.