1,3 miljoner kronor för att göra en app riktad till nyanlända. Mittmedia är ett av fyra medieföretag i Sverige som får projekt finansierade av Google.

Projektet som får stöd från Google har arbetsnamnet Migrantmedia och är ett pilotprojekt i Gävle, riktad till arabisktalande personer. Initiativet kommer från koncernens nyhetschefsgrupp som såg att många nyanlända inte har någon naturlig kontakt med varken tidningarna eller deras produkter.

Det togs om hand och formulerades till en ansökan till Google av en arbetsgrupp nyhetschefer med projektledaren Lisa Pehrsdotter i spetsen, säger Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare på VLT och projektägare i migrantprojektet.

Projektet är ännu i en inledningsfas. Ett antal frågor återstår att hantera. Som hur målgruppen ska få kännedom om appen ska och vem som ska vara ansvarig för innehållet.

Under våren ska Migrantmedia kopplas ihop med det projekt som Länstidningen i Södertälje dragit i gång med nyhetssändningar på arabiska. Men på sikt är målet att det ska handla om såväl fler språk som andra orter där Mittmedia har verksamhet.

När den första versionen av appen lanseras är inte heller klart.

Till hösten skulle jag tro, säger Daniel Nordström.

Han säger också att projektet skulle ha blivit av i någon form även utan pengarna från Google. Och så kunde det ha blivit. Beskedet skickades ut från Google den 23 februari. Först i går hittade Daniel Nordström det – efter kontakt med sökjätten – i spamkorgen.  

– Inte varje dag man fiskar upp 1,3 miljoner kronor ur skräpkorgen, säger Daniel Nordström.

Ett annat svenskt företag som får Googlepengar är livevideobolaget Bambuser. De får pengar för att ”vidareutveckla möjligheten att koppla ihop nyhets- och mediebolag med konsumenter för att få visuella realtidsuppdateringar kring ett specifikt ämne", säger Bambusers grundare Jonas Vig till Breakit

Totalt är det fyra svenska företag som får pengar från Google Digital News Initiative. Det handlar om tillsammans drygt 6 miljoner kronor. Vilka de övriga är är ännu inte kommunicerat. Sammanlagt delar Google ut motsvarande omkring 250 miljoner kronor till 128 medieföretag och startups i Europa. Det land som får mest pengar är Tyskland där 20 projekt får dela på motsvarande drygt 46 miljoner kronor. 

Mer om Google Digital News Initiative här