Morgonkoll

Aftonbladet och Svenska Dagbladet gör ett gemensamt magasin om och för Gula Båtarna som opererar i Medelhavet för att rädda flyktingar.

Över 1 000 människor har hittills räddats av Schibsteds Gula Båtar sedan de sjösattes i september i fjol. Nu har Aftonbladet och Svenska Dagbladet tagit fram ett gemensamt magasin för att berätta om hur arbetet ombord går till.

– Vi har skickat ner reportrar och fotografer som rapporterat. Normalt är man åskådare, men de som har rapportrat har fått gripa in och kommit hem helt tagna av upplevelsen. Vi måste fortsätta med det här initiativet så länge vi kan, säger Martin Wåhlstedt, printchef på Aftonbladet, till Resumé.

Priset för magasinet, som finns i handeln från och med i dag och tolv dagar till, är 50 kronor och de går oavkortat till båtarna, tidningarna tjänar alltså inga pengar. Det finns inte heller några annonser i magasinet, fokus ska helt och hpållet vara på innehållet.