Det journalistiska arbetet behöver ta avstamp i det digitala, menar Martin Schori som är aktuell med läroboken Online Only.

För två veckor sedan släpptes Martin Schoris bok Online Only – som är en handbok i webbjournalistik. Boken riktar sig till medieintresserade i allmänhet och journaliststudenter och yrkesverksamma journalister i synnerhet.

Att det fanns ett behov av en bok där webbjournalistiken var i centrum insåg Martin Schori när han arbetade på Aftonbladet:

– Många som kom till oss hade lite kunskap om hur vi jobbade på Aftonbladet – och framförallt hur vi och andra medier kommer att behöva jobba framöver. Fokus ligger ännu på print på många journalistutbildningar i dag, men jag tror att det är tillräckligt många som kan det och därför måste man ställa om till det digitala.

Martin Schori menar att en konsekvens av omställningen blir att man behöver se över såväl paketering som presentation:

– I print handlar det mycket om pliktbevakning – man ska fylla en tidning. Men i en digital värld konkurrerar varje grej man gör med allt annat som finns på hela internet. Därför måste det vi gör vara av hög kvalité och vi måste fundera över hur vi ska nå ut och vilka som ska läsa.

I Online Only redogör Martin Schori för den nya medielogiken och den nya journalistiska processen – där arbetet omfattar betydligt mer än den enskilda artikeln.

– Det finns någon slags förevändning om att webben snuttifierar nyheter och det kanske ligger någon sanning i att det varit så men i längden är jag övertygad om att kvalité kommer att vara det som räknas.

Martin Schori berättar vidare hur han ser ett behov av en omdefiniering av kvalitetsbegreppet:

– En kvalitetsprodukt behöver inte nödvändigtvis vara något som en pappersredigerare tagit i utan det kan vara mycket annat.

Boken innehåller förutom exempel och konkreta råd flera intervjuer med bland annat mediechefer. Och av samtalen att döma tycker Martin Schori att mediecheferna allt mer släppt nostalgin över papperstidningen till förmån för ett framtida digitalt fokus:

– Man har börjat omvärdera papperstidningen, vad journalistik är och hur ett jobb ska se ut. Och det tror jag är bra för tidigare har man haft bestämda föreställningar om det som har hämmat utvecklingen.

Vad vill du att läsaren ska ha med sig efter att ha läst boken?

– Jag försöker förmedla en positiv känsla och jag hoppas att man ska känna sig inspirerad att vilja jobba med det här eftersom det är ett väldigt kul yrke. Vår bransch är helt fixerad vid vår egen död och har riktigt dåligt självförtroende, säger Martin Schori och fortsätter:

– Och jag läser också om nedskärningarna, som förstås är en tragedi för varje person som drabbas, men jag tror att vi är inne i en process nu och när vi väl kommit ur den och röken har lagt sig så kan det komma mycket bra ur detta.

Martin Schori är tillträdande utrikesredaktör på Aftonbladet. Tidigare har han arbetat som nyhetschef och redaktör på Kit, Aftonbaldet och Dagens Media. Martin Schori sitter också med i Publicistklubbens styrelse. I början av mars släpptes hans bok Online Only som ges ut av Carlsson Bokförlag.

Läs ett utdrag ur boken här.