En dansk sportjournalist har blivit ertappad med att i stor skala hitta på både citat och intervjupersoner.

Den danska tidningen BT har gått igenom 6 500 artiklar skrivna av reportern. 287 av dessa har avpublicerats sedan det uppdagats att han agerat grovt oetiskt.

Flera av de som är intervjuade i artiklarna nekar till att de har talat med reportern. Det handlar bland annat om fotbollsstjärnor som Cristiano Ronaldo och Albert Ferrer. Andra intervjupersoner tror tidningen inte existerar.

Tidningen går själv ut och berättar om upptäckten. Chefredaktör Olav Skaaning Andersen hoppas att det kan bidra till att förtroendet för BT återskapas.

”Varken jag eller andra kan utesluta risken för fel eller etiska misslyckanden i det dagliga journalistik arbete. Men jag är övertygad om att inga andra anställda på BT - och i Berlingske Media i allmänhet - kunde drömma om att använda liknande metoder.”

Skandalen avslöjades av kanalen TV3 Sport som i december i fjol bevisade att reportern hittat på namn på fem utländska källor. Reportern försvarade sig då med att det handlade om att han gett dessa fem – och bara dessa fem – pseudonymer för att dessa inte skulle gå att spåra. Men att han i efterhand insåg att han borde frågat en redaktör om godkännande av arbetsmetoden.

Flera av artiklarna har även publicerats i andra tidningar som tillhör Berlingske Media. Reportern har jobbat för BT mellan 2001 och 2015.